50 vuotta Subarun vastaiskua

Kahta en vaihda, sanoo Subaru-mies: nelivetoa ja bokserimoottoria.

Japanilaiset rakastavat harmoniaa, joten Subarun päätös päätyä bokserimoottoreihin 50 vuotta sitten on helppo ymmärtää. Se oli kaikista erilaisista polttomoottorirakenteista nimenomaan se harmoniaa eniten tarjoava vaihtoehto.

Japanilaiset testasivat 50 vuotta sitten kolmea eri konstruktiota uuteen etumoottoriseen autoonsa: suoraa neloskonetta, V4:ää ja bokseria. Bokseri oli näistä kallein valmistaa, mutta harmonia siis ennen kaikkea…

Keksintönä bokseri ei ole uusi, sen keksi itse asiassa Mercedekseksen synnyttäjä eli Karl Benz. Hän myös patentoi ratkaisun vuonna 1896. Vuosien saatossa bokseria ovat käyttäneet monet autonvalmistajat, ja tunnetuimpia bokseriautoja ovat VW Kupla sekä Porschen eri versiot. Idean takamoottoriseen Kansanautoon Ferdinand Porsche kopio Tatralta. Myös Rättisitikka kuuluu bokserileiriin. Moottoripyöräpuolella tunnetuin bokserivalmistaja on BMW. Ilmailussa bokseri on yhä laajassa käytössä pienkoneiden moottorina.

Valtamoottoriksi bokseri ei ole koskaan noussut, mutta Subaru on silti pitäytynyt tiukasti päätöksessään; se on ainoa valmistaja, jonka mallistoon ei kuulu mitään muita moottoreita kuin boksereita. Bokseritekniikkaa käytetään Subarulla bensakoneiden lisäksi myös dieseleissä, ja onka bensaboksteri yhdistetty jo myös hybriditekniikkaan.

Virstanpylväitä bokseri-Subarujen historiassa

Subaru 1000
Ensimmäisen kerran bokseri sovitettiin Subarun keulalle vuonna 1966 litraisena versiona ja siksi tuo auto sain mallinimen 1000. Tehoa myllystä otettiin 55 heppaa, ja bensaa paloi viisi litraa sadalla kilometrillä. Moottorista viritettiin myös kireämpi sporttiversio SS, jossa oli tehoa 67 hv.

Subaru SVX
Kuutosbokserisella XT:llä Subaru halusi kiihottaa 80-luvun lopulla ennen kaikkea kotimarkkinoitaan, joissa yli kaksilitraiset moottorit alistivat ne ylellisyysverolle. Toki tähtäimessä oli myös USA, jossa sylintereiden määrä on aina määritellyt auton haluttavuuden. XT ei saapunut ikinä Eurooppaan, mutta sen seuraaja 90-luvun alussa oli legendaarinen SVX, ja niitä laivattiin myös tänne. Käytössä tuossa kuutosbokserissa oli neliventtiilitekniikka, ja 3,3 litran tilavuudesta puristettiin irti 230 hevosvoimaa.

Subaru Forester
Kun dieseleiden markkinaosuus Euroopassa jatkoi aina vain kasvamistaan, Subaru reagoi tähän tekemällä dieselbokserin vuonna 2008. 2-litraisen moottorin 150 hevosvoimaa riitti hyvin niin Legacyyn kuin Foresteriinkin, ja moottorin erikoisen rakenteen ansiosta se kävi dieseliksi varsin nätisti. Nykyään nakubokserin saa myös Outbackiin ja XV:hen.

Subaru WRX STi
Subarun kulta-ajat rallissa ovat takana päin, mutta kolmea maailmanmestaruutta kelpaa muistella. Ja vaikka Subarun ralliautot eivät huudata enää yleisöä entiseen malliin, legendaarisen ralliauton siviilipainos eli WRX STi on yhä legenda. Sen konepellin alla papattaa legendaarinen 2,5-litrainen ahdettu bokseri, josta otetaan irti tasan 300 heppaa.

Subaru Levorg
Legacyn korvannut Levorg on laajentanut downsizing-teeman myös boksereihin. 1,6-litrainen moottori tuottaa Twinscroll-turbon ja bensiinin suorasuihkutuksen avulla 170 hv ja 250 Nm. Koneen ilmoitettu normikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä.

Miten bokseri toimii?

Bokserin eli vastaiskumoottorin erikoisuus on – kuten sen nimikin jo määrittelee – se, että sylinteriparit sijaitsevat ikään kuin makuulla vastakkain kampiakselin molemmin puolin. Vastakkaiset kiertokanget on kiinnitetty kampiakseliin yhteisestä kammentapista, ja männät liikkuvat vaakatasossa samaa akselia pitkin ja tasapainoittavat näin toisiaan. Näin erilliset tasapainoitusakselit sekä erilaiset tasapainoittavat lisäpainot voidaan siis unohtaa. Moottorin erikoisen rakenteen ansiosta moottori sijaitsee myös erittäin matalalla, joka alentaa auton painopistettä sekä parantaa ajettavuutta.

Katso, miten bokserimoottori toimii:

Katso kuinka Subarun kaksilitrainen bokseri valmistuu: