Teknavin "Kauhukaksikko" Bentleyn kimpussa – lähes 300 km/h lasissa, eikä voima lopu sittenkään

Teknavin ”Kauhukaksikko” Risto Virtanen-Marko Terva-aho ajoivat Bentleyn uuden Flying Spur -lippulaivamallin Saksan Hampurin maisemissa. Virtanen ylistää yli 200 000 euron Bentleyn suorituskykyä ja ylellistä sisätilafiilistä.

Teknavin autokoeajoja on dominoinut aiemmin Vauhtikaksikkona tunnettu Markku Alénin ja Marko Terva-ahon duo, joka muistetaan etenkin siitä, että herrat osaavat yhdistää huvin, huumorin ja hyödyn koeajokeikoillaan.

Nyt Alén ja ”Tervis” saavat rinnalleen duon, jossa Risto Virtanen ja Terva-aho näyttävät luoneen ”kauhukaksikon”. Sen verran hurjissa nopeuslukemissa herrat tällä Bentley Flying Spurin koeajolla viilettävät – ja sen verran kauhistuneille ilmeille Terva-ahon kasvot vääntyvät Virtasen ajaessa huippunopeaa luksusautoa Saksan autobahneilla.

– Annahan, poika, laulaa, lal-lal-lal-laa, Terva-aho yllyttää apukuljettajan paikalla Virtasta, kun herrat kurvaavat Bentleyn nopeusrajoituksettomalle autobahnille – saksalaiselle moottoritielle.

– …tana kun tää lähtee pilviin, kaksisataa on ihan kevyttä kauraa, Terva-aho kauhistelee, kun Virtanen kiihdyttää auton lähes yli 250 kilometrin tuntinopeuteen.

– Leppoistasti menee yli kahta ja puoltasataa. Kun lyön lapun lattiaan, tämä lähtee vetämään tästä kuin nappi paidasta. Voimaa on huikeasti, keula kevenee kaasua antaessa ja veto jatkuu yli kolmeensataan, Virtanen ylistää ratissa.

Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
Bentley Flying Spur: Tekniset tiedot

Flying Spurin tekniset suorituskykylukemat ovat huikaisevaa luettavaa: kuusilitrainen tuplaturboilla kutiteltu bensamylly tuottaa hurjat 635 hevosvoimaa, 900 newtonmetrin väännön – ja 100 kilometrin tuntinopeuteen päästään 3,8 sekunnissa. Huippunopeus on salaperäisesti 333 km/h ja kulutus 14 litraa satasella.

– Siellä on kunnon kiuas, karmea malmikasa tuolla keulalla, kuusilitrainen tupla-vee kaksitoista, se on raakaa voimaa, Virtanen fiilistelee innoissaan itselleenkin nykyisin harvinaista koeajoautoa, pelkällä polttoaineella kulkevaa Bentleytä.

Kaupunkimaisessa ajoympäristössä Bentley on sisätiloiltaan käytännössä äänetön.

– Ei mitään ääntä tässä viidenkympin vauhdissa, Virtanen havainnoi ajettaessa Hampurin seudun taajamassa rauhallisempaa koeajovauhtia.

Bentleyn Flying Spur -hinnasto alkaa noin 200 000 eurosta.

Lue lisää Bentleyn verkkosivuilta.

Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
”Tervis” istahti koeajon aluksi nautiskelemaan Flying Spurin hulppeista takapenkkifiiliksistä.
Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
Risto Virtanen korostaa Flying Spurin yksityiskohdissa näkyvän upeasti käsityön jäljen.
Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
Bentley osaa yhdistää modernin, digitaalisen huipputeknologian perinteiseen autohegemoniaan.
Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
Flying Spurin keulan uusi juttu on ”pystykaltereilla” koristeltu etugrilli.
Risto Virtanen Marko Terva-aho Bentley Flying Spur
Tämän takavinkkelin Bentleystä näkevät useimmat kanssa-autoilijat, sillä jättikokoinen henkilöauto kiihtyy 0-100 km/h 3,8 sekunnissa!