Segway nostaa sähköpotkulautojen rimaa - huippunopeus ylittää taajamanopeuden

Sähköpotkulaudat eivät ole vain lyhyen matkan vuokralautoja. Omistuslautojen myötä kuluttajat asettavat laudoille myös laatuvaatimuksia.

Sähköpotkulautojen määrän lisääntyminen heijastuu myös niiden laatuun. Vaikka katukuvassa ja keskustelussa yleisimmin esiintyvätkin vuokrakäytössä olevat laudat, tuotekehitys on mennyt eteenpäin myös henkilökohtaiseen käyttöön myytävissä malleissa. Sähköpotkulautojen etu on niiden ketteryys kaupunkiliikenteessä. Laudat kulkevat yhtälailla kevyenliikenteen, kuin autotien reunassa. Matkan voi tehdä vaikka työvaatteet päällä, mielellään kypärä päässä. Perille päästyää, laudan voi vaikka laittaa toimiston nurkkaan latautumaan päivän ajaksi.

Häikäisemätön, mutta tehokas etuvalo molemmissa laudoissa tuo merkittävän lisän turvallisuuteen.

Yksi merkittävistä toimijoista sähköpotkulautojen alalla on Segway, joka tuottaa markkinoille Ninebot-mallistoa. Malliston kärkiniminä ovat Segway Kickscooter GT1E sekä Segway Kickscooter GT2P. Ensin mainittu on tieliikennekäyttöön tarkoitettu premium-malli ja jälkimmäinen on tehojensa – sekä muiden ominaisuuksiensa puolesta- suoranainen peto.

Segway GT1E – messevä ja massava menopeli

Segway GT1E takapäästä löytyy 500W moottori, jonka piikkiteho nousee jopa 1500 W. Virtalähteenä on 1008 Wh:n akku, joka mahdollistaa 25 km/h maksiminopeuden. Toimintamatkaksi luvataan jopa 70 km, mutta nämä luvut on saatu valmistajan testeissä optimioloissa. Lopputulokseen vaikuttaa kuitenkin kuljettajan koko ja ajotyyli, jonka vuoksi realistisempi lukema toimintasäteestä on 30-40 kilometriä, kun vedetään kahva pohjassa. GT1E:llä on massaa kiitettävät 47,6 kg, joten sen heittäminen hissiin tai rappusissa kantaminen vaatii hieman voimaa. Runkokoko on selvästi aikuisille optimaali, eikä pidemmänkään tarvitse kumartaa ohjaustankoa.

GT1E maksiminopeus on rajoitettu 25 km/h.
  • Maksiminopeus 25 km/h
  • 500 W moottori takana, jonka piikkiteho 1500 W
  • 1008 Wh akku
  • Luvattu toimintamatka 70 km
  • 2 levyjarrut edessä ja takana
  • 11″ ”itsekorjautuvat” tubeless-ilmarenkaat
  • Etu- ja takajousitus, joissa hydraulinen vaimennus
  • E-ABS jarrut
  • Häikäisemätön etuvalo
  • Suuntavilkut
  • Kuljettajan maksimipaino 150 kg
  • Laudan paino 47,6 kg
  • Hinta alkaen 2849 €

Lue myös Kun ostat sähköpotkulaudan, älä pihtaile varusteissa

Segway GT2P – peto on irti

Segway GT2P on Ninebotin ylivoimaisesti uskaliain malli tähän mennessä, eikä sillä ole asiaa julkisille teille. Lauta kulkee jopa 70 km/h. Boost-ajomoodissa kiihdytys voidaan tehdä 3,9 sekunnissa nollasta 48 kilometrin tuntinopeuteen. Nämä ovat melkoisia lukemia, kun huomioidaan, että kyse on kahden renkaan päällä olevasta laudasta, jonka päällä vain seistään. Kiihtyvyyden takaa kaksi 1500 W moottoria, joiden piikkiteho on 3000 W.

GT2P on tehoiltaan todellinen peto.
  • Maksiminopeus 70 km/h
  • Kiihtyvyys 0-48 km/h jopa 3,9 s
  • 1500 W moottori edessä ja takana, joiden piikkiteho 3000 W
  • 1512 Wh akku
  • Luvattu toimintamatka 90 km
  • 2 levyjarrut edessä ja takana
  • 11″ ”itsekorjautuvat” tubeless-ilmarenkaat
  • Etu- ja takajousitus, joissa hydraulinen vaimennus
  • E-ABS jarrut
  • Häikäisemätön etuvalo
  • Suuntavilkut
  • Kuljettajan maksimipaino 150 kg
  • Laudan paino 52,6 kg
  • Hinta alkaen 2849 €

Seuraa Teknavia sosiaalisessa mediassa! 
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta