Nokia-puhelinyhtiön toimitusjohtaja: Edulliset älypuhelimet ja peruspuhelimet merkittävässä roolissa – vahva vihjaus myös Nokia X6:n myynnin laajentumisesta

Nokia-älypuhelimia kehittävä ja myyvä HMD Global julkisti tiistai-iltana Moskovassa uudet toisen sukupolven versiot edullisemman hintaluokan Nokia 2, Nokia 3 ja Nokia 5 -älypuhelimistaan.

Uutuuksien myötä HMD on uudistanut jo lähes koko mallistonsa kuluvan vuoden aikana. Viime vuosi oli HMD Globalille ensimmäinen täysi toimintavuosi, ja se ylsi 1,8 miljardin euron liikevaihtoon. Viivan alle jäänyt 65 miljoonan euron tappio oli yllättävän pieni ottaen huomioon toiminnan käynnistämisen alkuvaiheessa luonnollisesti vaatimat osittain etupainotteiset panostukset.

HMD Global ei ole kertonut puhelintensa kappalemääräisistä toimituksista itse muuta kuin toimittaneensa viime vuonna yhteensä 70 miljoonaa perus- ja älypuhelinta. Eri tutkimusyhtiöiden arvioissa määrästä karkeasti noin 60 miljoonaa on arvioitu olleen peruspuhelimia ja 10 miljoonaa älypuhelimia.

HMD Globalin toimitusjohtajaksi viime vuoden aikana noussut Florian Seiche vahvisti Mobiili.fin haastattelussa peruspuhelinten tärkeyden yhtiön tulokselle.

”Meillä on kaksi liiketoimintaa, ja peruspuhelimia myimme koko vuoden, kun älypuhelinmyynti alkoi vasta kesällä. Tiedämme, että älypuhelinliiketoiminnan ylösajo vaatii raskaita investointeja. Onneksemme terve peruspuhelinliiketoimintamme auttoi meitä tekemään näitä panostuksia”, kommentoi Seiche.

Yhdessä tulosnumeroidensa kanssa HMD Global kertoi viime viikolla nostamastaan uudesta 100 miljoonan dollarin rahoituksesta, joka turvaa kasvun jatkumista tänä vuonna.

Älypuhelimissakin HMD Globalin myynti on painottunut toistaiseksi edullisempiin hintaluokkiin, joihin yhtiö myös varsin voimallisesti panostaa. Esimerkkinä tästä käy jo eilinen lanseeraustilaisuuskin – harva muu valmistaja nykypäivänä viitsii järjestää globaaleja julkistustilaisuuksia muiden kuin huippumalliensa julkistusten yhteydessä.

”Eri hintaluokissa toimiminen kuuluu strategiaamme”, kommentoi Seiche. ”Tavoitteemme on tarjota hyvä tuote kaikille mahdollisille asiakkaille. Tässä hetkessä tarinaamme pyrimme voittamaan niin paljon uusia Nokia-kuluttajia kuin mahdollista. Olemme erittäin tyytyväisiä, jos he valitsevat edullisemman hintaluokan laitteemme ja mahdollisesti myöhemmin päivittävät huippuluokan malliin.”

Seichen mukaan maailman älypuhelinmyynnistä 40 prosenttia syntyy hintaluokissa, joihin myös uudet Nokia-älypuhelimet osuvat.

Tärkeää on sekin, että HMD Global voi tarjota edullisemmissa hintaluokissa jotakin todella joukosta erottuvaa: laadukkaan rakenteen sekä ajantasaisen ohjelmiston. ”Kokonaisuutena loistavia puhelimia yhdistettynä Android-päivityslupaukseen”, summaa Seiche.

Nokia 7 Plus noussut jo hitiksi

Nokia 7 Plus.
Nokia 7 Plus.

Hiljattain myyntiin tulleista edellisistä uusista Nokia-älypuhelimista erityisesti Nokia 7 Plus on otettu vastaan todella lämpimästi. Puhelin on saanut lähes järjestäen erinomaisia arvioita, ja arvostelumenestys on alkanut jo kääntyä menestykseksi myös myynnissä.

”Nokia 7 Plus on aloittanut erittäin, erittäin vahvasti mitä tulee niin myyntiin kuin myös asiakkaiden tyytyväisyyteen, erityisesti Euroopassa”, toteaa Seiche. Nokia 7 Plus on saanut taakseen vahvalla tavalla myös operaattorit.

Vahva vihjaus Nokia X6:n kansainvälisestä myyntiintulosta

Nokia X6:n värivaihtoehdot.
Nokia X6:n värivaihtoehdot.

HMD Global julkisti muutama viikkoa sitten Kiinassa uuden keskihintaluokan Nokia X6 -älypuhelinmallin, jonka erottaa joukosta sen etupuolen laajasti kattava 5,84 tuuman ja 19:9-kuvasuhteen näyttö lovella yläreunassa.

Toistaiseksi Nokia X6 on esitelty ja myynnissä vasta Kiinassa, mutta HMD Globalin tuotteista vastaava johtaja Juho Sarvikas on jo aiemmin Twitterissä vihjaillut sen laajemmasta myyntiintulosta.

Myöskään Seiche ei haastattelussamme suostunut suoraan Nokia X6:n kansainvälistä myyntiintuloa vielä vahvistamaan, mutta kovin kauas siitä ei kyllä enää jääty.

”Strategiassamme yksi osa on mennä syvemmälle eri markkinoilla. Avainmarkkinoilla voi olla myös tilanteita, joissa niille kannattaa kehittää erillinen oma tuotteensa”, Seiche aloitti.

Vastaus jatkokysymykseen paljasti jo kuitenkin huomattavasti enemmän: ”En voi kommentoida tarkasti milloin, mutta ei pitäisi olla yllättävää nähdä se myynnissä myös muilla markkinoilla.”