Reinikainen: Perustablettien aika on ohi

Applen eilinen tablet-julkistus oli odotettu, nimeä myöten. Apple ei paljastanut viime vuonna esitellyt isomman iPad Pron myyntilukuja. Syy voi olla selvä: luvut tuskin ovat kovin mairittelevia. Arvioiden mukaan Pro-laitteita on myyty ainoastaan runsaat kaksi miljoonaa kappaletta.

Henkilökohtaisesti en ole nähnyt iPad Prota vielä yhdelläkään ihmisellä.

Tablet-myynti ei ole ollut viime vuosina kovinkaan hurjaa, jos sitä verrataan älypuhelinten myyntiin. Tämä on todennäköisesti myös syy siihen, miksi Apple päivitti vuonna 2014 esitellyt iPadinsa vasta eilen.

Tässä tilanteessa Applen on pakko ottaa kilpailijoiden keinot käyttöön.

Voi hyvinkin olla, että seuraavaan Applen tablet-julkistukseen kuluu ainakin kaksi vuotta lisää.

Tässä tilanteessa Applen on pakko ottaa kilpailijoiden keinot käyttöön. Myyntiluvut kertovat, että perustabletit eivät tee kauppaansa, mutta pc-kannettavien korvikkeeksi suunnitelluilla tablet-laitteilla on vielä toivoa.

Vuoden 2014 jälkeen tablet-toimitusten määrä on laskenut runsaalla 10 prosentilla. Erityisen kovaa laskua koettiin viime vuoden viimeisellä neljänneksellä. Tiputus oli lähes 14 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Valonpilkahdus tuli niin sanottujen hybridilaitteiden markkinoilta, joihin lasketaan muun muassa Microsoftin Surface Pro 4 ja Applen iPad Pro. Hybridien myynti nousi kaikkien aikojen ennätykseen, 8,1 miljoonaan laitteeseen. Vuotta aikaisempaan kasvua tuli tuplasti. Syynä suosioon on pc-laitteiden korvaaminen uudenlaisilla hybriditableteilla.

Hybridien myynti nousi kaikkien aikojen ennätykseen, 8,1 miljoonaan laitteeseen.

Applen toimitusjohtaja Tim Cook on siis oikeassa sanoessaan, että merkittävä osa iPad Pron käyttäjistä tulee pc-maailmasta.

Siinä missä Apple on myynyt noin 2 miljoonaa iPad Prota, Microsoft on saanut kaupaksi 1,6 miljoonaa Surface-tablettia. Niistä valtaosa on ollut kalliimpia Pro-malleja.

Kaikesta päätellen yleisöä viehättää nyt prosessoriteho. Siitä kertoo kalliimpien ja tehokkaiden hybridilaitteiden suosio. Tämä on ymmärrettävä trendi, jos ja kun hybridejä käytetään raskaaseen työntekoon.

Perustablettien aika alkaa olla ohi. Tablettien elinkaari on pitkä ja kotitaloudet eivät ole kovin innokkaita uusimaan vuosi tai kaksi sitten ostettua laitettaan.

Markkinatietojen lähde: IDC