Onko perinteinen Audi quattro pian historia?

Isommat Audit tunnetaan mekaanisista nelivedoistaan, mutta sähkö tekee voimalinjojen lisäksi vähitellen tuloaan myös nelivedon ohjaukseen. A4 Allroadin bensaturbossa esitelty uusi neliveto avaa tietä quattron tulevaisuuteen.

Kuten Audin ja BMW:n käyttäjäfoorumeita seuranneet tietävät, keskustelu erilaisista nelivetojärjestelemistä on käynyt välillä kuumanakin. Audit tunnetaan quattroistaan, joissa nelivetoa on ohjattu perinteisesti eli mekaanisesti Torsen-tasauspyörästöllä. BMW on puolestaan – Mercdeksen tavoin – luottanut katumaastureissaan ja muissa nelivetomalleissaan enemmän sähköisesti ohjattuihin nelivetoihin.

Audi seuraa nyt saksalaisten kilpakumppaneidensa renkaanjäljissä myös isommissa autoissaan. Kompakteissa ja pienemmissä Audeissahan on jo ollut käytössä sähköisesti ohjattu Haldex-kytkimeen perustuva neliveto.
Mutta koska Audin periteet nelivetojärjestelmistä ovat pitkät, ja quattrolla on tavaramerkkinä todella iso merkitys koko Audin imagolle, Audin insinöörit eivät ole ensimmäisten joukossa olleet valmiita muuttamaan järjestelmiään.
Nyt ollaan kuitenkin niin pitkällä. Ensimmäisenä järjestelmä on käytössä uuden A4 Allroadin 2.0 TFSI -moottorin yhteydessä eli Ultra-versiossa. Allroadin dieselmoottoreissa käytetään edelleen perinteistä järjestelmää. Vähitellen sähköinen neliveto löytänee kuitenkin tiensä kaikkiin niihin Audeihin, joissa moottori lepää konehuoneessa pitkittäin – poissuljettuna V6-moottoriset ja Tiptronic-vaihteiset autot.

 

Uudessä järjestelmässä nelivedon jakaumaa säädetään sähköisesti ohjattujen kytkimien avulla. Järjestelmä on paitsi nopea, se myös alentaa polttoaineenkulutusta mekaaniseen järjestelmään verrattuna. Audin mukaan ero on noin 0,3 litraa sadalla kilometrillä. Sillä on tänä päivänä iso merkitys, kun mallistojen hiilidioksidikeskiarvoja lasketaan yhteen.

Käyttäjän kannalta suurin muutos uudessa järjestelmässä on se, että kaikki voima voidaan tarvittaessa jakaa joko eteen tai taakse. Mekaanisesti ohjatuissa quattroissa vedosta on voitu antaa taakse enimmillään 85 prosenttia ja eteen 70 prosenttia.

Miten tämä kaikki sitten toimii? Torsen on korvattu vaihteiston jatkeeksi liitetyllä monilevykytkimellä. Tämän lisäksi taka-akselilla on tasauspyörästön lukon virkaa ajava sähköinen kytkin, joka erottaa taka-akselin ja kardaaniakselin toisistaan, jotta auto on oikeasti niin etuvetoinen kuin mahdollista.

Järjestelmä haistelee koko ajan eli 10 millisekunnin välein pitoa renkailla ja reagoi pidon muutoksiin tarvittaessa. Tietoa järjestelmä saa niin ajonvakautusjärjestelmältä kuin muiltakin auton sensoreilta – muun muassa ulkolämpötilamittarilta. Myös ajoasetuksen valinta vaikuttaa luonnollisesti nelivedon toimintaan.Neliveto on koko ajan kartalla haistellen renkaat pyörimistä/sutimista ja ratin ohjauskulmaa. Järjestelmä myös päättelee keräämästään datasta paljon jo etukäteen ja reagoi muuttuviin olosuhteisiin 0,5 sekuntia etukäteen.

Näin Audin uusi sähköinen neliveto toimii: 

Perinteinen Torsen-tasauspyörästö on korvattu vaihteiston jatkeena olevalla lamellikytkimellä (1). Se jakaa voimaa vapaasti etu- ja taka-akselin välillä, eli hyvissä olosuhteissa auto on etuvetoinen, eikä taka-akselilla oleva ja tasauspyörästön virkaa ajava kytkin (2) jaa voimaa lainkaan takapyörille. Pidon vaihdellessa eli renkaiden pyöriessä eri tahtiin neliveto aktivoituu. Tämä tapahtuu sähkömekaanisesti ohjattujen vipujen (3) avulla, jotka painavat öljykylvyssä makaavia lamellikytkimiä (4). Vedon välityssuhde määräytyy tilanteen mukaan. Kun lamellikytkin jakaa nyt voimaa kardaaniakselille (5), taka-akselin yhteydessä olevan kytkimen jännittyneenä olevat jouset (6) aktivoituvat. Ne kytkevät kardaanin taka-akseliin, jolloin voimaa ohjautuu myös takapyörille.

—