Kolumni: Kuka on oikeassa: Renault, Toyota vai VW?

VW:n päästökohulla saattaa olla isommat vaikutukset autoteollisuuteen kuin osaamme arvatakaan. Päästörajojen ja etenkin niiden seuraamisen kiristyminen nopeuttaa uusien voimanlähteiden esiin marssia. On mielenkiintoista nähdä, miten eri valmistajat pystyvät reagoimaan tähän.

Isoista autonvalmistajista Renault-Nissan on pyrkinyt määrätietoisimmin etenemään kohti sähköautoilua. Polttomoottoreiden kehittämiseen liittyvät haasteet ja ihmisten epäluulo päästömittauksia kohtaan sataa siis suoraan heidän laariinsa. Sähköauto koetaan puhtaaksi vaihtoehdoksi. Mutta onko maailma sittenkään valmis tähän? Akkujen lataamiseen ja toimintamatkaan liittyy isoja haasteita. Niitä ei ratkota kovin nopealla aikavälillä – ellei jollain ole pöytälaatikossa piilossa uutta ja mullistavaa akkuteknologiaa.

Pistokehybridit ovat lupaava välivaihe polttomoottori- ja sähköautojen välillä. Niillä voidaan ajaa osa matkasta sähköllä, ja polttomoottori takaa riittävän toimintamatkan. Kaikki saksalaiset autonvalmistajat – VW etunenässä – panostavat vahvasti tähän. Järkevin yhdistelmä olisi itse asiassa diesel- ja sähkömoottorin yhdistäminen. Sähkömoottorilla voisi ajaa puhtaasti kaupungissa, ja diesel olisi taloudellinen taajamien ulkopuolella. Haaste on tuon yhdistelmän hintavuus. Ja toki VW:n päästökohu tekee tällä hetkellä monien silmissä kaikista dieseleistä hetkellisesti epäseksikkäitä. Typenoksidit ovat tällä hetkellä paha kirosana.

Toyotan päätös tuoda polttokennoauto Mirai myyntiin saattaa kuitenkin muuttaa asetelmia.

Monien mielestä vedystä energiansa saava polttokennoauto on lopullinen ratkaisu liikkumisen ongelmiin. Polttokenno on tavallaan sähköauto, se vain tuottaa tarvitsemansa sähkön ajon aikana vedystä. Tällä taataan riittävä toimintamatka, ja vedyn tankkaaminen sujuu yhtä nopeasti kuin bensan tai dieselin. Haasteena ovat uuden tekniikan kallis kehittäminen sekä kokonaan uuden infrastruktuurin eli siis vetyasemaverkoston rakentaminen. Siksi monet ovat pitäneet polttokennoautojen yleistymistä epärealistisena vielä useampaan vuosikymmeneen.

Mikä näistä strategioista on sitten vahvoilla? Kuka on oikeassa? Tämän hetken tietämyksellä kysyntä ainakin Euroopassa ohjautunee pistokkeesta ladattaviin hybrideihin. Ja nyt varmasti kiihtyvällä tahdilla.

Toyotan päätös tuoda polttokennoauto Mirai myyntiin saattaa kuitenkin muuttaa asetelmia. Perustan tämän siihen, että ihmiset ovat tapojensa orjia. Sähköautoja on ladattava, kuten on myös pistokehybrideitä – jos haluamme niiden olevan oikeasti ympäristöystävällisiä. Veikkaan, että lähitulevaisuudessa aika moni pistokehybridin hankkinut ei lataa sen akkuja täyteen läheskään aina kun se olisi mahdollista.

Siksi polttokennoauto tuntuu hyvältä ratkaisulta. Sitä varten ihmisten ei tarvitse muuttaa tottumuksiaan – kunhan vedyn jakeluverkosto vain saadaan pystyyn.