Kolumni: Älypuhelimet jakavat automaailman kahteen leiriin

Voisitko kuvitella elämää ilman älypuhelinta? Yhä harvempi voi – ja siksi puhelimen pitäisi integroitua yhä selvemmin myös autojen käyttöjärjestelmiin. Mutta pitääkö auton olla enää älykäs, jos puhelin on jo sellainen?

Apple vain Android-pohjainen käyttöliittymä? Vaiko peräti joku muu? Tarvitseeko auto enää tulevaisuudessa omaa navigaattoria, jos puhelimessa on jo sellainen? Tarvitaanko autossa ylipäätään enää tulevaisuudessa älykkäitä käyttöjärjestelmiä – etenkään jos niiden käyttö ei ole yhtä älykästä kuin oman puhelimen kautta?

Vaikeita kysymyksiä, joita aika moni miettii tällä hetkellä. Olen jutellut useiden autoalan ammattilaisten ja tehtaan edustajien kanssa aiheesta, ja se jakaa kutkuttavasti mielipiteitä. Väittäisin kuitenkin, että trendi on jatkossa sellainen, että ns. normaaleissa perheautoissa itse älypuhelin ottaa entistä suuremman roolin autossa. Edullisimmissa vaihtoehdoissa älypuhelin isketään yksinkertaisesti vain kiinni kojelaudassa olevaan telineeseen, jolloin sen kautta voidaan käyttää niin auton radiota kuin puhelimen omia sovelluksia kuin karttaohjelmaakin, jonka ohjeet tulevat vain auton kaiuttimista. Uskon, että aika monelle tämä olisi aivan riittävä vaihtoehto.

Arvokkaampien autojen luokassa eli ns. premium-segmentissä tilanne on luultavasti toinen. Älypuhelin on toki niissäkin toiminnan keskiössä, eli se sulautuu kätevästi yhteen auton kanssa, mutta autoissa on edelleen myös omia ja osittain päällekkäisiäkin järjestelmiä. Niitä ohjataan isolta kosketusnäytöltä.

Perustan tämän väitteen siihen, että monille ihmisille auto on edelleen myös fiilistelypaikka ja ratin takana halutaan nautiskella. Isot ja näyttävät näytöt edustavat tätä maailmaa – kuten edustavat myös uudet ja hienot digitaaliset mittaristot. Veikkaan esimerkiksi, ettei aika moni Audin ja VW:n uusiin digitaalisiin mittaristoihin tottunut enää halua luopua niistä.

Saattaa myös olla, että eri sovellusten suosiminen jakaa tulevaisuudessa niiden käyttäjiä yhä vahvammin eri leireihin. Tällä hetkellä ainakin Google näyttäisi olevan niskan päällä karttaohjelmissa, kun taas Spotify on kova sana Apple-maailmassa. Toki myös automerkkien omille sovelluksille riittää varmasti käyttäjiä – etenkin kun autoja käydään lataamaan yhä useammin sähköpistokkeesta.

Entä sitten Applen ja Androidin välinen taistelu? On vaikea kuvitella, että yksikään autonvalmistaja haluaa oikeasti olla riippuvainen vain toisesta. Eikä sekään ole oikeasti kenenkään etu, jos ihmisten pitäisi jatkossa valita automerkkinsä sen mukaan, mikä puhelin heillä on taskussaan. Eri automerkkien ja puhelimien suosiot kun vaihtelevat suurestikin eri maissa.

Siksi monet autot tulevat myös jatkossa tukemaan ainakin Applen Carplayta ja Android Autoa. Englantilaisen IHS-tutkimusyhtiön mukaan Applen Carplaylla on vuonna 2020 noin 37,1 miljoonaa käyttäjää, kun Android Autoa hyödyntää lähes 40 miljoonaa käyttäjää.

MirrorLink puolestaan jäänee näiden normaalien, edullisempien ja jollain tapaa myös järkevien autojen ominaisuudeksi. VW-konserni käy tässäkin jo esimerkistä. Skodaan ja VW:hen MirrorLinkin saa, mutta ei enää Audiin tai Porscheen.