Analyysi: Elämää VW-kohun jälkeen – lopetetaanko nämä automallit?

VW-konserni kärähti päästöjen huijaamisesta, ja sen seurauksena yhtiön johdossa vapautui monta uutta paikkaa. Samalla myös konsernin pitkän tähtäimen suunnitelmat menivät uusiksi.

VW:n dieselkohua pyykätään vielä pitkään, ja skandaalin aiheuttamat muutokset selvinnevät lopullisesti vasta historiankirjoista. Se on kuitenkin varmaa, että sopan selvittäminen käy VW:lle kalliiksi. Edessä on taistoja oikeussaleissa, ja satojen tuhansien autojen korjaaminen maksaa sekin pitkän sentin. Sen vuoksi uusi johtokunta on jo joutunut miettimään tarkkaan, mihin se rahansa käyttää.

Lähes kaikki VW-konsernin merkit ovat kasvattaneet mallistojaan vauhdilla viime vuosina. Jatkossa kaikille uusille malleille ei ole enää mahdollista näyttää vihreää valoa. Kokeiluihin ja riskeihin ei ole enää varaa, VW:n on pelattava varman päälle. Se tarkoittaa ennen kaikkea keskittymistä myyntimalleihin. Myös edellisten johtajien – niin Piëchin kuin Winterkornin – tekemät tuotantopäätökset joutuvat uuden tarkastelun alle. Myös eri konsernin merkkien välinen hierarkia pistetään mietintään.

Ensimmäinen uhri lienee VW Phaetonin (jutun pääkuvassa) seuraaja. Phaeton ei ole ikinä täyttänyt sille asetettuja toiveita, ja elinkaarensa päähän tuleva malli on tehnyt aina tappiota. VW on nostanut kyllä laatuaan ja asemaansa, mutta premium-segmentti on kova pähkinä purtavaksi – varsinkin kun Audi ja myös Porsche edustavat jo konsernia siellä. Näin ollen saattaa hyvinkin olla, että vuoteen 2017 kaavailtu uuden Phaetonin esittely perutaan. Tuon auton piti olla Winterkornin voimannäyte, VW:n upea lippulaiva ja samalla todiste siitä, että VW ansaitsee paikan premium-segementissä. Kyseessä olisi ollut kallis markkinointikampanja, sillä Phaetonin myynnin ei arvioitu kasvavan merkittävästi. Kiina on ainoa markkina-alue, jossa Phaeton vetää. Näin ollen VW oli varautunut siihen, että Phaeton tekee tappiota 20000–30000 euroa per myyty auto. Siksi uusi johtokunta todennäköisesti päättää, että pian uusiutuvat Audi A8 ja Porsche Panamera riittävät tähän segmentiin.

VW Scirocco jakaa vahvasti mielipiteitä ja myy riittävästi vain nuorempien ostajien keskuudessa. Kirves heiluu?

Ainoa asia, joka saattaa pelastaa Phaetonin on se, että siitä oli suunniteltu myös täyssähköversiota, jonka oli tarkoitus tulla myyntiin vuonna 2019. Tuon auton kehittely on jo pitkällä. Toki samaa tekniikkaa tulevat hyödyntämään myös muut konsernin merkit, mutta riittääkö se? Varsinkin kun päästöjä pitäisi laskea. Epäselvää on myös se, mitä Phaetonin tuotantolinjalle Dresdenissä tapahtuu.

Toinen lopettamisuhan alla oleva VW-malli on Scirocco. Se kehitettiin Wolfgang Bernhardin alaisuudessa luomaan VW:lle urheilullista ja nuorekasta mielikuvaa. Tässä Scirocco onkin kieltämättä onnistunut, sillä se vetoaa juuri nuorempaan ostajakuntaan. Ongelma on vain se, että tämä ostajaryhmä on liian pieni – kuten ovat myös Sciroccon myyntiluvut. Ja tuskin coupe-segmentti kasvaa tulevaisuudessakaan.

Myöskään VW Beetle ei ole onnistunut myyntitavoitteessaan. Kuplan saappaat ovat olleet liian isot, ja Golf on täyttänyt ne jo.

Kolmas kysymysmerkki on Beetle. VW ei ole onnistunut retro-mallillaan yhtä hyvin kuin Mini ja Fiat. VW on kuitenkin loppujen lopuksi rationaalinen merkki, joten epärationaalinen Beetle on jakanut aina mielipiteitä. Tämä on toisaalta ollut aina myös Beetlen vahvuus.

Viimeisenä tarkastelun alla ovat isot tila-autot, joiden myynti on supistunut melko vähäiseksi. Lisäksi VW:llä on tarjota pakettiauton pohjalle tehtyjä henkilöautoja isojen perheiden tarpeeseen. Näin ollen myös Sharanin tulevaisuus on enemmän kuin epävarma – etenkin kun Touran kasvoi hiljattain sukupolvenvaihdoksessa. Ja tuskin VW:lle olisi ongelma tehdä Touranista myös Seat, sillä Sharanin myötä myös Alhambra kuopattaisiin.

Isojen tila-autojen kysyntä on supistunut melko pieneksi. Myös VW Sharan on siksi lopettamisuhan alla.
Myös Seat Alhambran tulevaisuus on Sharanin myötä vaakalaudalla. Sen korvaaja voisi olla Touranista kehitetty uusi versio.

Ja jos kerran säästää pitää, säästöä pitää hakea sieltä, mistä se on nopeimmin saavutettavissa. Valokeilassa on tällöin Bugatti. Piëchin lempilapsi on ollut todella kallis tuote VW-konsernille. Veyronin seuraajan kehitys on jo pitkällä, mutta se tuskin painaa vaakakupissa kovinkaan paljon; etenkin jos jo tehtyä voivat hyödyntää muut konsernin merkit. Lisäksi Bugatti edustaa nykymaailmassa jotain sellaista, josta VW haluaa ehkä irtaantua. Tehokas, kallis ja polttoainetta paljon kuluttava Veyronin seuraaja ei välttämättä ole sitä, jolla uusi pääjohtaja Matthias Müller haluaa tehdä nimeä itselleen.

Bugatti Veyron on nopea, ja se on myös tehnyt nopeasti paljon tappiota VW-konsernille.

Sama koskee myös Lamborghinin tulevia malleja; ja etenkin katumaasturi Urusta, josta on tehty jo tuotantopäätös. Uuden tarkastelun alla saattaa hyvin olla, että Bentley Bentayga ja Porsche Cayennen seuraaja riittänevät uuden johdon mielestä luksusmaastureista kiinnostuneille.

Uusien mallien kohtalo selvinnee vasta pidemmän ajan kuluttua, mutta se on varmaa, että mallistoja on karsittava. VW:n on varauduttava päästökohun seurauksiin, ja se on kallista. Imagolle saatujen kolhujen lisäksi konsernin on varauduttava myös siihen, että sen myyntiluvut eivät lähiaikoina ole välttämättä enää yhtä hyvät kuin ennen skandaalia. Ja VW tarvitsee kassaan nopeasti rahaa. Tekemisen karsiminen on tähän ainoa keino.