Suomessa kehitetty robottibussi aloitti liikenteen Nokian kampuksella Espoossa – kyytiin pääsee ilmaiseksi

Suomalainen robottibusseja kehittävä Sensible 4 on tuonut liikenteeseen maailman ensimmäisen kaikkiin sääolosuhteisiin soveltuvan itseajavan Gacha-robottibussinsa Espoossa osana kaupungin ja Nokian kanssa tehtävää yhteistyötä.

Gacha-bussi palvelee tiistaista 10. syyskuuta alkaen Nokian kampuksella Espoon Kerassa liikkujia kolmena päivänä viikossa, tiistaista torstaihin, kello 10.00-14.00, jolloin halukkailla on mahdollisuus hypätä Gachan kyytiin ja kokea robottibussi avoimessa tieympäristössä. Lähdöt tapahtuvat Karaportti 3:n edustalta non-stop-periaatteella. Noin 1,5 kilometriä pitkän lenkin toinen pää on Keran juna-aseman tuntumassa ja kyyti on maksuton.

Gacha on varustettu lidar-sensoreilla, tutkilla, 360-kameralla, korkean tarkkuuden GPS:llä ja inertiayksiköllä. Suurin mahdollinen nopeus on 40 kilometriä tunnissa autonomisesti ajettaessa. Toimintamatkaksi nelivetoiselle sähköautolle luvataan yli 100 kilometriä.

Sensible 4:n kehittämä paikannusteknologia mahdollistaa robottibussien ympärivuotisen ajamisen myös Suomen sääolosuhteissa, eikä sade, sumu tai lumisade muodosta estettä käytölle.

Gachassa ei tarvita erillistä tilaa kuljettajalle, ja penkkirivien sijaan kymmenen istuinta on aseteltu bussin seinustoille jättäen lisää tilaa matkustajille. 10 istuvan matkustajan lisäksi tarjolla on kuusi seisompaikkaa. Gachassa ei myöskään ole etu- ja takapäätä, vaan se pystyy kulkemaan molempiin suuntiin. Bussin kiertää kauttaaltaan ohut LED-näyttö, jossa yhdistyvät opasteet sekä bussin ajovalot. Gacha-nimi tulee japaninkielisestä sanasta, joka tarkoittaa leluautomaateista saatavaa lelukoteloa.

Sensible 4 on kehittynyt Gachan yhteistyössä kuuluisan japanilaisen designyhtiö MUJI:n kanssa. Bussi esiteltiin ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Espoon lisäksi vuoden 2019 aikana Gacha tulee ajamaan ainakin myös Hämeenlinnassa ja Vantaalla. Tavoitteena on luoda uusia robottibusseihin perustuvia vähäpäästöisiä ja helposti saavutettavia liikennepalveluja osaksi kaupunkien joukkoliikennejärjestelmiä jo vuonna 2021.

Espoon kaupunki pyrkii kehittämään Kerasta maailmanluokan kiertotalouden kehitysaluetta, jossa uudet teknologiat ja palvelut voidaan ottaa helposti käyttöön. Alueella sijaitsevalla Nokian kampuksella on käytössä Nokian nopea ja lyhytviiveinen 5G-verkko, jonka kerrotaan olevan tärkeä edellytys itseajaville ajoneuvoille ja tulevaisuuden liikenteelle. Nyt käynnistyvä robottibussipilotti on osa Nokia Bell Labsin vetämää LuxTurrim5G -ekosysteemihanketta, jossa rakennetaan 5G-kaupunkiverkkoa ja kehitetään uusia älykaupunkiratkaisuja.