Tänään myyntiin tullut Sony Playstation VR aloittaa mielenkiintoisen aikakauden konsolipelimarkkinoilla. Pitkään odotetut pelaamiseen tarkoitetut VR-lasit avaavat uusia mahdollisuuksia pelien kehittäjille ja tarjoavat kokonaan uudenlaisen kokemuksen käyttäjille.
Playstation VR:n hinta on 450 euroa, joten laseista saa pulittaa enemmän kuin pelikonsolista. Lisäksi käyttäjällä on oltava Playstation Camera, jonka hinta on noin 60 euroa. Ostoslistalle täytyy lisätä myös Playstationin omat langattomat liikkeentunnistusohjaimet, joiden hinta lähentelee 100 euroa. Näin ollen virtuaalitodellisuuskokemuksen kokonaishinta nousee noin 600 euroon.
Tuotepakkauksen mukana ostaja saa pelinäytteistä kootun demolevyn. Lisäksi ostaja voi ladata ilmaiseksi Playroom VR -minipelikokoelman.
Kokonaisia pelejä on tällä hetkellä tarjolla noin 30 kappaletta. Maahantuojan mukaan pelien määrä nousee vuoden loppuun mennessä noin viiteenkymmeneen.
Laseista kiinnostunut ei välttämättä löydä tuotteita kaupan hyllyltä vielä tällä hetkellä, sillä ensimmäiset tuotteet toimitetaan ennakkotilaajille. Esimerkiksi Verkkokauppa.comissa Playstation VR -laseja löytyy liikkeistä ainoastaan Oulusta ja Pirkkalasta. Verkkotoimitukset eivät tällä hetkellä onnistu.
Tältä se tuntuu
Kokeilimme Playstation VR -laseja kolmella pelillä: London Heistilla, Unti Dawn: Rush of Bloodilla (K18) ja VR Lugella. Näistä London Heist ja VR Luge sisältyvät VR Worlds -pelikokoelmaan.
Lasien asettaminen päähän onnistuu kohtuullisen vaivattomasti. Sekä varsinainen lasiosa että päähineen takaosa "joustavat" ja antavat tilaa isompaankin päänuppiin. Kun VR-lasit ovat päässä, käyttäjä voi vielä kiristää päähineen takaosan, jolloin lasit istuvat tukevasti päässä.
Sony on onnistunut lasien suunnittelussa, sillä ne eivät paina kasvoja eikä päähineosa tunnu liian painavalta.
Lasien kanssa käytetään tavallisia kuulokkeita. Playstation VR tukee 3D-äänimaailmaa, jolloin äänet kuuluvat eri puolilta virtuaalista ympäristöä aidon tuntuisesti kolmiulotteisessa tilassa.
Grafiikka ei ole näytä yhtä hyvältä kuin parhaissa PS4-peleissä televisiolta katsottuna. Se ei toisaalta haittaa, koska pelaaja on lasien kanssa tapahtumien keskipisteessä ja elämys on pääroolissa.
Parhaimmillaan VR-kokemus on silloin, kun ympäristö on riittävän mielenkiintoinen ja pään kääntely on hyvin perusteltua. Esimerkiksi autopelissä ei ole tavallisesti aikaa katsella sivuille, joten VR-kokemus jää puolittaiseksi. Kauhupelissä nurkan takaa eteen juokseva olio voi nostaa sydämen kurkkuun. Tunnelma peleissä on parhaimmillaan erittäin aidon tuntuinen ja samalla koukuttava.
Laseja voi käyttää myös muuhun kuin pelaamiseen, sillä ne tukevat 360-valokuvien ja videoiden katselua.