Noona-sovellus tuo tukea ja apua syöpäpotilaille

Tällä viikolla esiteltävä sovellus on hieman tavallisesta poikkeava. Parhaana terveys- tai hyvinvointipalveluna palkittu Noona voi säästää parhaassa tapauksessa jopa ihmishenkiä. Noona on kehitetty rintasyöpäpotilaita varten.

Koska Noona on tarkoitettu syöpäpotilaille, ei se ole saatavilla julkisesti eri sovelluskaupoissa, vaan potilas saa sovelluksen käyttöön muita reittejä pitkin. Noonan avulla ne syöpäpotilaat, joiden hoidot ovat jo päättyneet, saavat tukea enemmän kuin aiemmin. Syöpäklinikkaan oli vaikea saada yhteyttä puhelimitse ruuhkan vuoksi.

Hoitojen jälkeen potilaat käyvät tarkastuksissa noin kerran vuodessa, mutta heille on annettu tarkat ohjeet, millaisten oireiden sattuessa täytyy ottaa yhteys klinikalle. Tässä vaiheessa Noona tulee apuun. Potilas kertoo Noonalle, millaisia oireita hänellä on ja kuinka voimakkaita kivut ovat. Hoitaja tekee edelleen suurimman osan päätöksistä, mutta Noona nostaa vakavimmat tapaukset kiirellisyysjärjestyksessä kärkeen. Lievempien oireiden sattuessa Noona saattaa pyytää potilasta seuraamaan oireita viikon verran, jonka jälkeen täytyy tehdä mahdollisesti jatkotoimenpiteitä. Vaikka oireet olisivat lieviä, voi Noonan kautta ottaa yhteyden henkilökuntaan.

 

– Potilasmäärien kasvaessa perinteiset yhteydenpitokanavat eivät enää riitä, vaan meidän täytyy aktiivisesti kehittää kokonaan uusia ja tehokkaampia tapoja hoitaa potilaitamme, kertoo HYKS Syöpäkeskuksen ylilääkäri Johanna Mattson.

Idea Noonaan saatiin syöpäpotilailta, joiden hoidot olivat jo loppuneet. He kokivat jäävänsä hyvin yksin sairautensa kanssa hoitojen jälkeen. Noona auttaa tässä tapauksessa ja antaa tukea sekä turvaa potilaille. Noonan kehittivät yhteistyössä HYKS Syöpäkeskus ja Adelmann Healthcare Solutions.