Uusi verkkokauppa Teknavi.com

Tässäkö on seuraava hittisovellus? Poparazzi pongahti App Storen kärkisijoille - palvelussa oma profiili rakentuu muiden julkaisemista kuvista

Aina ajoittain sosiaalisen median sovellusten joukosta tuntuu nousevan uusi nopeasti leviävä hittisovellus.

Viime kuukausien aikana sellainen on ollut esimerkiksi live-ryhmäkeskustelujen Clubhouse, ja nyt on taas seuraavan vuoro nousta kirkkaimpiin parrasvaloihin.

Poparazzi-sovellus on kasvattanut suosiotaan vauhdilla, ja on noussut Suomessakin jo ladatuimpien iPhone-sovellusten kärkijoukkoon App Storen listauksessa. Esimerkiksi tämän artikkelin julkaisuhetkellä Poparazzi löytyi suosituimpien listalta sijalta neljä. Yhdysvalloissa se on noussut jo kärkipaikalle. Sovelluksen varsinainen julkaisu tapahtui vasta maanantaina.

Toistaiseksi Poparazzi on saatavilla vain Apple-laitteille, iPhoneille ja iPadeille, App Storesta. Android-käyttäjät ovat siis tästäkin ilmiöstä aluksi ulkopuolella, kuten oli myös Clubhousen kanssa.

Poparazzi on kuvanjakosovellus, mutta sovelluksen juju on siinä, että palvelussa ei jaeta itsestä otettuja kuvia. Sen sijaan kunkin käyttäjän oma profiili rakentuu muiden hänestä ottamista ja julkaisemista kuvista.

“Poparazzi on uusi kuvanjakoverkosto, jossa kaverisi ovat sinun paparazzejasi ja sinä olet heidän”, Poparazzin sovelluskaupan kuvauksessa kerrotaan. Tämä tarkoittaa myös, että palvelussa on (tai ainakin pitäisi olla) vähemmän yksilöselfieitä eivätkä kuvat välttämättä ole niin loppuun asti hiottuja.

Käytännössä Poparazzin on myös kuvailtu olevan kuin pelkkä Instagramin merkintäominaisuus olisi nostettu omaksi erilliseksi, itsenäiseksi sovelluksekseen.

Mielenkiintoista on myös se, mitä Poparazzissa ei ole: ei kommentteja, ei seuraajamääriä. Sen sijaan julkaisuihin voi reagoida emojeilla ja reaktioiden määrä esitetään niiden yhteydessä.

Jo heti alkuvaiheessa Poparazzin osalta on nostettu esiin myös siihen liittyvät tietosuojaongelmat. Clubhousen tavoin Poparazzi pyytää pääsyn kaikkiin yhteystietoihin. Tallennettujen yhteystietojen  puhelinnumeroiden perusteella sovellus automaattisesti alkaa seuraamaan kaikkia yhteystiedoista löytyneitä muita sovelluksen käyttäjiä. Tämä tarkoittaa myös, että jos palveluun liittyy, niin aiemmin liittyneet käyttäjät, joilla vain on puhelinnumerosi tallennettuna, seuraavat heti sinua. Näin vaivaton verkoston luonti luonnollisesti koukuttaa paremmin sovelluksen käyttäjäksi ja kiihdyttää kasvua, mutta samanaikaisesti se voi aiheuttaa myös ongelmia. Osalla esimerkiksi voi olla tallennettuna yhteystiedoissa numeroita, joiden kanssa ei halua olla missään yhteydessä jotta ne on voinut puhelimen toiminnoilla estää.

Toistaiseksi Poparazzista kuitenkin näyttää nousevan jälleen seuraava suuri ilmiö. Pidemmän aikavälin menestys on tietenkin eri kysymys, ja sen näyttää vasta aika. Alkuvaiheen suosiota on tukenut taidokkaasti toteutettu ennakkokampanjointi muun muassa TikTokin kautta.

Poparazzin takana olevan TTYL-yrityksen kerrotaan nostaneen nyt jo merkittävän rahoituksen palvelun kehityksen ja kasvun tukemiseksi. Oman Newcomer-julkaisunsa kautta startup-toimittaja Eric Newcomer raportoi lähteidensä perusteella Piilaakson arvostetuimpiin pääomasijoitusyhtiöihin lukeutuvan Benchmarkin johtaneen noin 20 miljoonan rahoituskierrosta. Aiempia sijoittajia ovat Floodgate, Dream Machine, Shrug Capital ja Weekend Fund.