Tabletien markkina supistuu – Apple kasvatti markkinaosuuttaan

Samanaikaisesti, kun nyt maailman älypuhelinmarkkinat ovat taantuneet nollakasvuun ovat tabletmarkkinat selvästi pienentyneet, kertovat tutkimusyhtiö IDC:n tilastot vuoden 2016 toiselta neljännekseltä eli huhti-kesäkuulta.

IDC:n mukaan yhteenlaskettuna tablettien toimitukset laskivat huhti-kesäkuussa 12,3 prosenttia 44,1 miljoonasta tabletista vuotta aiemmin nyt 38,7 miljoonaan tablettiin. Tabletmarkkinoilla näkyy IDC:n arvioissa muutos kohti irroitettavalla näppäimistöllä varustettuja laitteita, jotka usein ovat myös kookkaampia ja tehokkaampia. Tämä voi vaikuttaa myös käyttöjärjestelmien osuuteen – Windows voi voittaa alaa Androidilta yhdistelmälaitteissa. Yksinkertaisten ”liuskatabletien” myynnin lasku on markkinan pienenemisen takana.

Markkinajohtaja tableteissa on yhä Apple, jonka iPadien toimitukset ovat olleet laskussa jo pitkään. Nyt toisella neljänneksellä Apple kuitenkin kasvatti markkinaosuuttaan, sillä sen toimittamien tabletien määrä laski kokonaismarkkinaa vähemmän, 9,2 prosenttia 11 miljoonasta 10 miljoonaan. Markkinaosuus nousi näin 24,9 prosentista 25,8 prosenttiin. Huhti-kesäkuussa nähtiinkin tilanne, jossa iPhone-toimitukset laskivat enemmän kuin iPadien toimitukset. Lisäksi pitkästä aikaa Apple onnistui kasvattamaan iPad-liikevaihtoaan keskimääräisen myyntihinnan noustessa reilusti myynnin keskittyessä hinnakkaampiin 9,7 ja 12,9 tuuman iPad Pro -malleihin.

Kokonaisuutena huhti-kesäkuussa Android-tabletteja oli 65 prosenttia toimitetuista, Applen iPadit toivat iOS:lle 26 prosentin osuuden ja loput vajaat 10 prosenttia jäi Windowsille.

Tabletien markkinakakkoselle Samsungille huhti-kesäkuu ei ollut suosiollinen sen tabletitoimitusten pudotessa IDC:n mukaan 8 miljoonasta 6 miljoonaan ja markkinaosuuden vastaavasti 18,2 prosentista 15,6 prosenttiin. Samsung on kuitenkin tableteissa edelleen selkeä kakkonen ja Android-tabletien ykkönen, kiitos osittain laajan eri kokoluokkiin ja hintapisteisiin ulottuvan mallivalikoimansa.

IDC on kirjannut verkkokauppajätti Amazonille huikean yli 1 200 prosentin kasvun vuotta aiemmasta toimitusten hypätessä 0,1 miljoonasta 1,6 miljoonaan – tosin syy on suurelta osin tilastotekninen, sillä viime vuonna IDC ei ottanut huomioon Amazonin kuuden tuuman tableteja vielä tilastoihinsa. Huomionarvoista on, että ilman tilastomuutosta tablettoimitukset kokonaisuudessaan olisivat laskeneet vielä nyt nähtyä reilummin. Amazon tulee nyt suorituksellaan tabletmyynnissä toisen kovan kasvajan Huawein perässä markkinaviitosena.

Huawei kirjautti tableteista 71 prosentin toimitusten kasvun, mutta yltää siltikin vain esimerkiksi vasta kolmasosaan Samsungin supistuneista toimituksista.

IDC:n tilasto tablettoimituksista vuoden 2016 toisella neljänneksellä.