Suomalaisen Fingersoftin Hill Climb Racing -pelejä on ladattu nyt yhteensä yli 2 miljardia kertaa

Suomalaisen Fingersoftin fysiikkapohjaisten Hill Climb Racing -autopelien yhteenlaskettu latausmäärä eri alustoilla on ylittänyt 2 miljardia.

Fingersoft kertoo merkittävän rajan ylittymisestä hauskasti samalla viikolla, kun toinen suomalainen peliyhtiö Rovio Entertainment kertoi peliensä ylittäneen 5 miljardin latauksen rajan.

Hill Climb Racing -pelisarja alkuperäisestä Hill Climb Racingista, sen jatko-osasta Hill Climb Racing 2:sta sekä pelin kiinalaisesta Android-versiosta. Yhteensä pelit ovat tuottaneet nettotuloina yli 180 miljoonaa euroa.

“Hill Climb Racing julkaistiin kymmenen vuotta sitten vuonna 2012, eli olemme jo melkoisia mobiilipelialan veteraaneja. Kuitenkin vaikuttaa siltä, että Hill Climb Racingin viehätys ei ole vähentynyt vuosien aikana, vaan yksistään ensimmäistä Hill Climb Racing -peliä on ladattu yli 1,5 miljardia kertaa. Viime vuonna alkuperäinen Hill Climb Racing -peli sai yli 220 miljoonaa uutta pelaajaa, ja peliä pelasi keskimäärin yli neljä miljoonaa käyttäjää päivittäin,” Fingersoftin toimitusjohtaja Jaakko Kylmäoja sanoo.

2012 julkaistu Hill Climb Racing sai jatkoa vuonna 2016 julkaistusta Hill Climb Racing 2:sta. Jatko-osassa pelaajille tuotiin uusia ominaisuuksia, kuten asynkroninen moninpelimahdollisuus ja hahmojen ja ajoneuvojen ulkoasun muokkaus. Myöhemmin peliin on lisätty tiimiominaisuuksia, liigat ja säännölliset LiveOps-tapahtumat. Vuonna 2021 Hill Climb Racing 2 -pelin pariin löysi noin 70 miljoonaa uutta pelaajaa, ja keskimäärin sitä pelasi 1,35 miljoonaa päivittäistä käyttäjää.

Hill Climb Racingista on myös kiinalainen Android-versio, joka julkaistiin yhdessä MyGamezin kanssa. Sitäkin on ladattu yli 500 miljoonaa kertaa.

Kuukausitasolla Hill Climb Racing -peleillä on yli 40 miljoonaa pelaajaa ja pelaajia löytyy 195 eri maasta. Aiemmin Fingersoft kertoi, että yhä viime vuonna Hill Climb Racing veti puoleensa yli 220 miljoonaa uutta pelaajaa, ja sitä pelasi keskimäärin yli 4 miljoonaa käyttäjää joka päivä.

Hill Climb Racing -pelien yhteenlaskettu latausmäärä rikkoi ensimmäisen miljardin rajapyykin vuonna 2018, ja sen jälkeen vauhti on vain kiihtynyt. Alkuvuosien orgaanisen kasvun jälkeen latausmäärä on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa maksetun käyttäjähankinnan eli mainonnan avulla, johon on panostettu viime vuosina entistä enemmän.

“Monille Hill Climb Racing on edelleen niitä sovelluksia, jotka ladataan ensimmäisenä uudelle puhelimelle. Peliin on helppo päästä sisään, mutta se myös haastaa sopivasti. Lisäämme jatkuvasti uutta sisältöä peleihin, jotta mielenkiinto säilyy. On huikeaa nähdä, että pelimme vetoavat näin monien vuosien jälkeenkin, ja että myös uusia pelaajia löytää jatkuvasti pelien pariin. Kiitos kaikille pelaajillemme – kaksi miljardia kertaa ja enemmän,” Kylmäoja sanoo.

Fingersoft ja Hill Climb Racing viettävät tänä vuonna 10-vuotisjuhlavuottaan. Fingersoftin perustaja Toni Fingerroos kehitti Hill Climb Racingin vuonna 2012. Yhden miehen yrityksestä kasvanut Fingersoft on nyt 100 henkeä työllistävä pelistudio. Viime vuonna Fingersoft julkaisi viimeisimmän pelinsä Boom Kartsin, ja muita peliprojekteja on kehityksessä.