OnePlussan älypuhelinmyynnin liikevaihto Euroopassa alkuvuonna +286 prosenttia - Suomen menestyksellä merkittävä vaikutus

OnePlus on kertonut tänään kasvustaan Euroopassa vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä.

OnePlus kasvatti älypuhelinmyynnin liikevaihtoaan Euroopassa 286 prosentilla verrattuna vuodentakaiseen tammi-maaliskuussa 2021. Älypuhelintoimitukset kasvoivat 388 prosentilla.

Merkittävän kasvun takana on myös tuotevalikoiman laajentaminen. OnePlus julkisti keskihintaluokan 5G-älypuhelimen OnePlus Nordin heinäkuussa 2020 ja vielä sitä edullisemmat OnePlus Nord N10 5G:n ja 4G-älypuhelinmalli OnePlus Nord N100:n lokakuussa. Nämä alempien hintaluokkien älypuhelinmallit laajensivat merkittävästi OnePlussan valikoimaa lippulaivamallien rinnalla.

”Lippulaivamallien osuus oli noin 65 prosenttia kasvusta ja Nord-sarjan osuus noin 35 prosenttia. OnePlus 9 -sarja vaikutti lippulaivasarjan kasvuun ensimmäisellä neljänneksellä selkeästi”, kommentoi kuitenkin OnePlussan Euroopan strategiajohtaja Tuomas Lampén. Uusista OnePlus 9 -puhelimista OnePlus 9 Pro tuli saataville esimerkiksi Suomessa aivan neljänneksen lopulla 31. maaliskuuta ja OnePlus 9 vasta aiemmin tällä viikolla, 26. huhtikuuta alkaen. Vuoden 2020 keväällä OnePlus 8 ja OnePlus 8 Pro tulivat vastaavasti molemmat saataville laajemmin vasta 21. huhtikuuta. Tänä vuonna osa OnePlus 9 Pro -toimituksista ehti jo ensimmäisellä neljännekselle.

Pohjois-Euroopan osalta OnePlus kertoo myyntinsä kasvaneen yli 300 prosentilla alkuvuonna 2021 vuotta aiempaan verrattuna.

Yksinään Suomenkin vaikutus laajemminkin OnePlussan myynnin kasvuun Euroopassa on ollut merkittävä. ”Kokonaisuudessaan Euroopassa TOP3-maat, joilla on ollut suurin vaikutus myynnin kasvuun ovat Suomi, Saksa sekä Iso-Britannia”, sanoo Lampén.

OnePlus on pystynyt valloittamaan markkinaosuuksia Suomessa edullisemmilla älypuhelinmalleillaan vahvalla tavalla samalla, kun Huawein markkina-asema on viime aikoina rapistunut Yhdysvaltojen rajoitusten seurauksista johtuen. Kasvunsa ansiosta OnePlus on noussut kolmanneksi suureksi älypuhelimerkiksi Suomen markkinoilla Samsungin ja Applen rinnalle.

Kasvua OnePlus hakee nyt Euroopassa entistä laajemmin Pohjois-Euroopan ja Länsi-Euroopan jatkoksi myös Itä-Euroopasta. ”Muun muassa OnePlus-tiimejä on lähdetty vahvistamaan sekä kumppanisuhteita kehittämään uusilla alueilla, kuten Romaniassa, Tšekissä, Puolassa sekä Unkarissa”, taustoittaa Euroopan strategiajohtaja Lampén.

Aiemmin OnePlus kertoi, että OnePlus Nord nousi loppuvuonna 2020 myydyimmäksi 5G-Android-älypuhelimeksi Suomessa, ja OnePlus ylsi vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä 49 prosentin markkinaosuuteen Suomessa 5G-Android-älypuhelinten osalta ennen Samsungia (43 %), kun mitataan älypuhelinten toimituksia valmistajilta tukkureille ja jälleenmyyjille.

Älypuhelinvalikoiman kasvattamisen lisäksi OnePlus on viime aikoina laajentanut tuotevalikoimaansa muutenkin. Viime vuonna esiteltyjen äyslangattomien OnePlus Buds ja Buds Z -kuulokkeiden lisäksi OnePlus julkisti OnePlus 9 -puhelinten rinnalla ensimmäisen älykellonsa OnePlus Watchin. OnePlus Watch on tulossa Suomessa saataville perjantaina 30. huhtikuuta.