Oletko Nordean tai OP:n asiakas? Viikonloppuna molemmilla pankeilla katko palveluissa - katso tästä tarkat tiedot

Sekä Nordean että OP:n asiakkaiden on hyvä varautua hyvissä ajoin nyt viikonloppuna edessä olevaan käyttökatkoon pankkien palveluissa.

Nordean palvelukatko alkaa aamuyöllä sunnuntaina 22.11 kello 01.00. Korttien osalta sen arvioidaan päättyvän noin kello 21.00 ja muiden palveluiden osalta noin kello 24.00 Palvelut ovat poissa käytöstä siis lähes koko sunnuntain ajan.

OP:n osalta palvelukatko alkaa lauantaina 21.11. kello 23, ja sen pitäisi päättyä sunnuntaina 22.11. jo kello 6 aamulla. OP:n palveluista poissa käytöstä ovat:

  • op.fi-palvelu
  • OP-mobiili
  • OP Saavutettava
  • OP-yritysmobiili
  • Pivo
  • Siirto-maksut
  • Verkkomaksaminen tililtä tai kortilta sekä maksujen vahvistaminen Mobiiliavaimella/avainlukulistalla
  • Tunnistautuminen OP:n tunnuksilla viranomaisten palveluihin kuten OmaVeroon ja Kelaan
  • Ulkopuoliset palvelut, joissa voit maksaa verkossa OP:n tililtä tai tarkastella OP:n tilitietoja
  • Kassanhallintapalvelu
  • Yrityksen pankkiyhteyskanava (Web Services)
  • Sähköinen allekirjoitus -palvelu (allekirjoitus.op.fi)

Korttimaksujen OP:n asiakkailla muun muassa kaupoissa sekä käteisnostojen automaateilta ja kaupan kassoilta pitäisi toimia normaalisti.

Nordean osalta palvelukatkon sen aikana korteilla ei voi nostaa käteistä, eikä Nordean pankkitunnuksia voi käyttää sähköiseen tunnistautumiseen. Verkko- ja mobiilipankit ovat pois käytöstä katkon ajan. Korttimaksamisen pitäisi onnistua rajoitetusti esimerkiksi kaupoissa ja kylmäasemilla, mutta siinä voi esiintyä hitautta eikä maksaminen välttämättä onnistu. Katko vaikuttaa myös maksamiseen sellaisissa sovelluksissa ja palveluissa, joihin Nordean maksukortti on lisätty maksuvälineeksi. Nordean maksukorteilla ei katkon aikana voi myöskään maksaa verkkokaupassa.

Nordean puhelinasiakaspalvelu on avoinna sunnuntaina klo 9–17, mutta katkon aikana sieltä saa vain yleisneuvontaa. Palvelukatko pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä, ja Nordean mukaan palvelut palautuvat asiakkaiden käytettäviksi sitä mukaa, kun katkon aikana tehtävät työt etenevät.

Nordean seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–21.00:

  • Käteisen nosto ja tallettaminen automaateilla
  • Käteisen nosto kauppojen kassalta
  • Korttimaksaminen suurelta osin
  • Apple Pay-, Google Pay-, Fitbit- ja Garmin-maksut

Nordean seuraavat palvelut ovat poissa käytöstä palvelukatkon ajan sunnuntaina 22.11. klo 01.00–24.00:

  • Laskunmaksuautomaatit
  • Verkkopankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Mobiilipankki (henkilö- ja yritysasiakkaat)
  • Tunnistautuminen Nordean palveluihin (Tunnuslukukortti, tunnuslukulaite, tunnuslukusovellus)
  • Tunnistautuminen Nordean tunnuksilla muiden palveluihin (E-tunniste, esimerkiksi julkisten palveluiden käyttö Nordean pankkitunnuksilla)
  • E-maksu
  • Maksuliikenne ja maksupalvelut
  • Nordea Wallet
  • Nordea Investor
  • Siirto, MobilePay

Katko koskee myös Nordea Rahoituksen maksukortteja Stockmann Mastercard, Finnair Plus Mastercard ja TUOHI Mastercard sekä palveluita kuten OmaLuotto, Nettiluotto, Autoluoton tiedot 24/7 ja Nordea Rahoitus Portaali.

Kumpikin pankki on kertonut tekevänsä viikonloppuna palveluissaan huolto- tai muutos- ja ylläpitotöitä.