Nokian Technologies-yksikkö sai uuden johtajan – siirtyy tehtävään Samsungilta

Nokia on löytänyt uuden johtajan Technologies-yksikölleen. Vetäjäksi nousee Samsung Electronicsilta siirtyvä Gregory Lee, joka liittyy samalla luonnollisesti myös Nokian johtokuntaan.

Nokia kuvailee Leetä kokeneeksi kuluttajateknologia- ja innovaatiojohtajaksi, ja kertoo hänen aloittavan uudessa tehtävässään välittömästi.

Leen toimipaikaksi tulee Kalifornia ja hän raportoi Nokian toimitusjohtaja Surille.

Nokia Technologies -yksikön toimintaan lukeutuvat sen liikevaihdosta merkittävimmän osan tuovan patenttien lisensoinnin ohella Nokian terveys- ja muut kuluttajatuotteet, jotka periytyvät pitkälti ranskalaisen Withingsin ostosta, sekä digitaalisen median avaukset, kuten OZO-virtuaalitodellisuuskamera. Lisäksi Technologies-yksikön vastuulla on myös Nokia-brändin lisensointi, jossa keskiössä on yhteistyö Nokia-puhelimia nyt myyvän HMD Globalin kanssa.

Lee astuu Nokian palvelukseen 13-vuotisen Samsung Electronics -uran jälkeen. Hänen viimeisin tehtävänsä oli Samsung Electronicsin Pohjois-Amerikan yhtiön toimitusjohtajuus. Tässä roolissa Lee vastasi koko Samsungin Pohjois-Amerikan liiketoiminnoista hallinnoiden tuoteportfoliota, johon kuului muun muassa matkapuhelimet ja kuluttajaelektroniikka sekä uusien markkinasegmenttien kuten digitaalisen terveydenhoidon, virtuaalitodellisuuden ja digitaalisten sisältöjen tuotteet.

”Olemme valinneet oikean henkilön johtamaan Nokia Technologies -liiketoimintaamme nyt kun innostus Nokia-tuotemerkkiä kohtaan on jälleen noussut eri puolilla maailmaa”, sanoi Nokian toimitusjohtaja Rajeev Suri. ”Gregoryn intohimo innovaatioihin ja operatiivisen toiminnan laadukkuuden varmistamiseen sekä hänen todistetut kykynsä rakentaa ja johtaa kansainvälistä kuluttajaelektroniikkaliiketoimintaa tekevät hänestä sopivan henkilön edistämään Nokian liiketoimintaa muun muassa virtuaalitodellisuuden ja digitaalisen terveydenhuollon alueilla.”

”Olen innoissani mahdollisuudesta johtaa Nokia Technologies -liiketoimintayksikköä”, sanoi Lee. ”Yksikön tiimi on luonut innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja kuluttajaelektroniikkamarkkinoiden dynaamisilla, nopeasti kasvavilla segmenteillä, ja on kunnia päästä tältä pohjalta jatkamaan menestyskulkua myös tulevaisuudessa.”

Leellä on biokemian kandidaatin tutkinto Kalifornian San Diegon yliopistosta. Lähes 30 vuotta kestäneen työuransa aikana hänellä on ollut useita johtotason tehtäviä tuotehallinnassa, teknologiakehityksessä ja markkinoinnissa. Aiemmin Lee on työskennellyt Samsungin globaalina markkinointijohtajana, Samsung Electronicsin Kaakkois-Aasian liiketoiminnan johtajana ja Samsung Telecommunicationsin Amerikan-liiketoimintojen johtajana. Ennen uraansa Samsungilla Lee johti tuotekehitys-, myynti- ja strategisia hankkeita kansainvälisille kuluttajabrändeille mukaan lukien Johnson & Johnson, Kellogg’s ja Procter & Gamble.