Nokia-nimi palaa puhelinmarkkinoille – tavaramerkkisopimus tehty

Nokia on kertonut tehneensä tavaramerkki- ja patenttilisenssisopimuksen, jonka myötä Nokia nimi palaa puhelin- ja tablettimarkkinoille.

Strategisessa tavaramerkki- ja patenttilisenssisopimuksessa Nokia Technologies myöntää äskettäin perustetulle suomalaiselle HMD global Oy:lle (HMD) maailmanlaajuisen1 yksinoikeuden Nokian tavaramerkin käyttöön matkapuhelimien ja tablettien valmistukseen kymmeneksi vuodeksi. Sopimuksen perusteella Nokia Technologies saa HMD:ltä sekä tavaramerkkeihin että essentiaalipatentteihin liittyviä rojaltimaksuja Nokian tavaramerkillä myytävistä matkapuhelimista ja tableteista.

HMD:n uusi älypuhelin- ja tablettivalikoima tulee perustumaan Android-alustalle

HMD aikoo sijoittaa yli 500 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria seuraavan kolmen vuoden aikana Nokian tavaramerkillä myytävien matkapuhelinten ja tablettien maailmanlaajuiseen markkinointiin. Tämä tultaisiin rahoittamaan yhtiön sijoittajien ja hankitun peruspuhelinliiketoiminnan tuottojen avulla.

Nokia Technologies -liiketoiminnan johtaja Ramzi Haidamus:

– Tämä päivä merkitsee Nokian tavaramerkille jännittävää uutta vaihetta toimialalla, jolla nimi Nokia on edelleenkin ikoninen. Sen sijaan, että Nokia palaisi itse matkapuhelinten valmistukseen HMD aikoo valmistaa matkapuhelimia ja tabletteja, jotka hyödyntävät ja kasvattavat Nokian tavaramerkin arvoa maailmanlaajuisilla markkinoilla. Työskentelemällä HMD:n ja FIH:n kanssa voimme olla mukana yhdellä maailman suurimmista kuluttajaelektroniikkamarkkinoista ja samalla toteuttaa lisensointimalliamme.

HMD:tä tulisi Microsoft-transaktion toteuduttua johtamaan CEO Arto Nummela, joka on työskennellyt aiemmin Nokiassa johtavassa asemassa, ja joka on tällä hetkellä head of Microsoft’s Mobile Devices business for Greater Asia, Middle East and Africa sekä head of Microsoft’s global Feature Phones business. President, HMD olisi Microsoft-transaktion toteuduttua Florian Seiche, joka on tällä hetkellä Senior Vice President for Europe Sales and Marketing at Microsoft Mobile. Seiche on aiemmin ollut avainrooleissa Nokiassa, HTC:llä ja muilla kansainvälisillä tuotemerkeillä.

HMD:n nimitetty CEO Arto Nummela:

– Keskitymme luomaan yhdenmukaisen valikoiman Nokian tavaramerkillä varustettuja matkapuhelimia ja tabletteja, joiden tiedämme vastaavan kuluttajien tarpeisiin. Tavaramerkistä on tullut merkittävä tekijä matkapuhelinten erilaistumisessa, ja liiketoimintamallimme keskittyykin Nokian tavaramerkin ainutlaatuiseen vahvuuteen sekä laajaan kokemukseemme myynnin ja markkinoinnin saralla. Teemme töitä huippuluokkaisten yhteistyökumppanien kanssa valmistuksessa ja jakelussa toimittaaksemme kuluttajille nopeasti sitä, mitä he haluavat.