Tutkimus mobiilialasta: verkkoyhteydet eivät tyydytä kuluttajia

Accenturen uusi kyselytutkimus on selvittänyt kuluttajien laiteostoaikeita ja tyytyväisyyttä tämänhetkisiin palveluihin. Tuloksena saadut luvut ovat esimerkiksi operaattorien näkökulmasta karua luettavaa.

Uudessa Screenager-tutkimuksessa selvisi, että jopa 60 prosenttia kuluttajista ovat tyytymättömiä mobiiliverkkoyhteyden laatuun ja käyttökokemukseen. Kyseinen joukko kertoikin olevansa valmiita vaihtamaan mobiilioperaattoriaan.

Samalla uudet palvelut ja niiden rahoitusmallit aiheuttavat murhetta. 62 prosenttia vastanneista kertoi huolehtivansa mobiilimaksutapahtumien turvallisuudesta. Huimat 83prosenttia taas ovat tyytymättömiä käyttökokemusta häiritsevään mobiilimainontaan.

Laskua on nähtävissä myös laitekaupassa. Vuonna 2014 vastaavassa tutkimuksessa selvisi, että älylaitteen hankintaa suunnitteli 33 prosenttia kuluttajista. Vuonna 2015 tätä suunnitteli enää vain 13 prosenttia.

Laitteiden ostoinnon laantumisesta huolimatta digitaalisen sisällön kaipuu on korkealla. Tutkimusraportin mukaan 81 prosenttia käyttäjistä hyödyntää älypuhelintaan videoiden katseluun viestinnän ohella. Mobiilipelaamista taas harrastaa 69 prosenttia.

Accenturen mukaan uusin tutkimus toteutettiin verkkokyselynä loka-marraskuussa 2015. Kyselyyn vastasi 28000 kuluttajaa 28 maasta: Alankomaat, Australia, Brasilia, Espanja, Etelä-Afrikka, Etelä-Korea, Filippiinit, Indonesia, Intia, Iso-Britannia, Italia, Japani, Kanada, Kiina, Meksiko, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Saudi-Arabia, Slovakia, Tšekki, Turkki, Unkari, Venäjä, Yhdistyneet Arabiemiraatit ja Yhdysvallat. Vastaajat edustivat kaikkia ikäryhmiä 14 ikävuodesta ylöspäin.