Mediajätit saivat hyväksynnän uudelle suoratoistopalvelulleen - SkyShowtime tulee myös Suomeen tänä vuonna

Comcast ja ViacomCBS ovat saaneet yhteisyritykselleen ja uudelle suoratoistopalvelu SkyShowtimelle täyden viranomaishyväksynnän.

Alun perin suunnitelmat uudesta suoratoistopalvelusta julkaistiin 18. elokuuta. ViacomCBS ja Comcast ovat mukana yhteisyrityksessä yhtä suurella investoinnilla ja määräysvallalla.

SkyShowtime aloittaa toimintansa Suomessa ja yhteensä yli 20 Euroopan maassa vuonna 2022.

”Olemme iloisia siitä, että SkyShowtime on saanut täyden viranomaishyväksynnän ja innoissamme, että voimme tuoda markkinoille uuden, ainutlaatuisen ja houkuttelevan suoratoistopalvelun, joka tarjoaa kattavan valikoiman maailmanluokan sisältöä miljoonille katsojille ympäri Eurooppaa”, kommentoi SkyShowtimen toimitusjohtaja Monty Sarhan.

Sarhan nimitettiin SkyShowtimen toimitusjohtajaksi aikaisemmin tänä vuonna. Sarhanilla on laajaa kokemusta sekä Comcastin että ViacomCBS:n parista, ja hän vietti myös yli vuosikymmenen tilaustelevisiopalvelu EPIXin palveluksessa.

SkyShowtime tulee Suomen lisäksi saataville vuoden 2022 aikana Alankomaissa, Albaniassa, Andorrassa, Bosnia-Hertsegovinassa, Bulgariassa, Espanjassa, Kosovossa, Kroatiassa, Montenegrossa, Norjassa, Pohjois-Makedoniassa, Portugalissa, Puolassa, Romaniassa, Ruotsissa, Serbiassa, Slovakiassa, Sloveniassa, Tanskassa, Tsekissä ja Unkarissa.

SkyShowtime-lanseerauksen myötä keväällä 2021 Suomessa uudelleen lanseerattu suoratoistopalvelu Paramount+ tulee muuttumaan jatkossa osaksi laajempaa SkyShowtimea, jossa mukana on myös sisältöjä Comcastin mediabrändeiltä.

Uuden suoratoistopalvelun hinnasta ei ole vielä tietoa, vaan muun muassa kuukausitilauksen hinta tullaan julkistamaan vasta myöhemmin.

Todennäköisesti laajemman sisällön myötä uusi palvelu tulee kuitenkin olemaan korkeahintaisempi kuin Paramount+, jonka hinta suoraan tilattuna Suomessa on nyt 6,99 euroa kuukaudessa, mutta joka kumppaneiden kautta on tarjolla alle 6 euron hinnallakin.

Uusi suoratoistopalvelu tulee sisältämään premium- ja alkuperäissisältöä Skylta, NBCUniversalilta, Universal Picturesilta, Peacockilta, Paramount+:lta, Showtimelta, Paramount Picturesilta ja Nickelodeonilta. Näistä Sky, NBCUniversal, Universal Pictures ja Peacock ovat Comcastin mediabrändejä ja Paramount+, Showtime, Paramount Pictures sekä Nickelodeon puolestaan ViacomCBS:n mediabrändejä.

Uuden palvelun tarjonnan on kerrottu kattavan kaikki tyylilajit ja yleisöt, kuten käsikirjoitetun draaman, lapset ja perheet, tunnetut franchise-nimikkeet, ensi-iltaelokuvat, paikalliset tuotannot, dokumentit ja paljon muuta.

Yhteensä SkyShowtime-palvelu tulee tarjoamaan ”yli 10 000 tuntia huipputekijöiden viihdettä ja rakastetuimpia sisältöjä kaikkialta maailmasta”. Palvelussa tullaan näkemään niin kuukausittaisia ensiesityksiä, uutuuselokuvia ja tv-ensi-iltoja, klassikoita sarjojen ja elokuvien osalta sekä viihdettä lapsille ja perheille.

Uuden suoratoistopalvelun teknologia ja sovellukset tulevat perustumaan Yhdysvalloissa jo julkaistun Peacockin pohjalle.

SkyShowtimen takana olevat Comcast ja ViacomCBS ovat yhdysvaltalaisia mediajättejä.

Comcast on suuri kaapelitelevisio ja -verkkoyhtiö, joka osti mediayhtiö NBCUniversalin vuonna 2011. Brittiläisen satelliittitelevisioyhtiö Skyn Comcast osti vuonna 2018. ViacomCBS puolestaan on Viacomin ja CBS:n yhdistymisestä joulukuussa 2019 syntynyt yhtiö. Viacom ja CBS olivat jo aiemmin olleet samaa yhtiötä ennen jakautumista vuonna 2006. ViacomCBS tunnetaan myös MTV:n omistajana.

Yhdysvalloissa Comcastin Peacock ja ViacomCBS:n Paramount+ ja sen muut palvelut jatkavat edelleen erillisinä palveluina.