Matkapuhelinmyynnin arvo kasvoi 9,8 prosenttia Suomessa alkuvuonna - suomalainen maksoi uudesta puhelimesta keskimäärin jo 411 euroa

Elektroniikan Tukkukauppiaiden ja GfK-tutkimusyhtiön julkaisema Gotech-kodintekniikkaindeksi kertoo kodintekniikan myynnin Suomessa kasvaneen alkuvuonna 2022 niukasti vuodentakaisesta.

Yhteenlaskettuna myynti kasvoi vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä 0,2 prosenttia, mutta kasvusta oli kiittäminen yksin matkapuhelimia, joiden myynnin arvo kasvoi 9,8 prosentilla. Samanaikaisesti muissa tuoteryhmissä myynti laski.

Eniten laskua nähtiin kuvantamisen (-19,5 %), viihde-elektroniikan (-8,2 %) ja pienten kodinkoneiden (-7,0 %) kohdalla. Myös kodin tietotekniikan (-1,6 %) ja isojen kodinkoneiden (-1,2 %) myynti laski. Kappalemääräinen myynti laski kaikissa tuoteryhmissä, mutta tuotteiden keskihinta nousi muualla paitsi viihde-elektroniikassa.

Matkapuhelimien myynti laski kappalemäärissä mitattuna 3,8 prosenttia 570 314 puhelimeen, mutta reipas 14,1 prosentin keskihinnan nousu 411 euroon nosti matkapuhelinkaupan arvoa 9,8 prosenttia 234,5 miljoonaan euroon alkuvuonna.

Elektroniikan Tukkukauppiaiden mukaan kasvun moottorina toimi edelleen 5G-tekniikka, ja GfK:n tilastojen mukaan 5G-puhelimien keskihinta on säilynyt korkealla tasolla, lähes 580 eurossa.

Myös älykelloissa nähtiin kaksinumeroisia kasvulukemia, mutta muut puettavan elektroniikan tuotteet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin vuoden 2021 alussa, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.

Kodin tietotekniikkaa hankittiin kappaleissa mitattuna 12 prosenttia vähemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna. Tuotteiden keskihinta nousi kuitenkin 11,8 prosenttia, joten myynnin arvo taantui vain vähän (-1,6 %). Tablettien kysyntä piristyi, mutta kannettavat tietokoneet eivät käyneet kaupaksi yhtä hyvin kuin pöytäkoneet. Parhaiten menestyivät kuitenkin pelitietokoneet. GfK:n tilastoista voi todeta näyttöjen, näppäimistöjen ja hiirten aiempaa vähäisemmän kysynnän, mikä saattaa johtua siitä, että etätöistä on palattu takaisin toimistoihin.

Viihde-elektroniikan myynti laski 8,2 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Myynti on vähentynyt kaikilla mittareilla tarkasteltuna ja lähes kaikissa tuoteryhmissä. Televisioiden kohdalla myynti kasvoi kuitenkin OLED-televisioissa. Audiolaitteiden alaryhmissä myyntiä lisäsivät stereoyhdistelmät, kannettavat laitteet sekä näytöllä varustetut älykaiuttimet. Bluetooth-sankakuulokkeet ja täyslangattomat true wireless -kuulokkeet nousivat hiuksen hienosti plussan puolelle.