Maksettiinko Supercellistä räikeä ylihinta?

Kiinalainen ostaja Tencent saattoi maksaa suomalaisesta Supercellistä liian korkean hinnan. Supercellin pelien menestys on heikentynyt kaupan julkistamisen jälkeen.

Aiemmin Supercellin pääomistajaksi noussut SoftBank kertoi juhannuksen alla myyvänsä 72,2 prosentin Supercell-omistuksensa kiinalaiselle Tencentille 7,3 miljardilla dollarilla kaupassa, jossa koko Supercellin arvoksi laskettiin 10,2 miljardia dollaria eli noin yhdeksän miljardia euroa.

Kaupan julkistuksen jälkeen erityisesti Supercellin uusimman Clash Royale -pelin menestys on heikentynyt merkittävästi, kertoo Wall Street Journal. Pelin lanseeraus onnistui erinomaisesti, mutta pudotus tuloissa alun jälkeen on yllättänyt koko pelimaailman. Maaliskuussa SuperData Researchin mukaan Clash Royale tuotti 133 miljoonaa dollaria, heinäkuussa puolestaan enää vain 62 miljoonaa dollaria. Historiansa aikana vain neljä mobiilipeliä laajasti julkaissut Supercell on ollut aiemmin tunnettu peliensä pitkästä iästä ja pysyvästä tuottopotentiaalista.

SoftBank näyttää näin ajoittaneen osakemyyntinsä lähes täydellisesti.

Clash Royalen tuoreet tuottotiedot olisivat todennäköisesti heikentäneet kiinnostusta Supercellin ostamiseen kovalla hinnalla. ”Uskoisin, että vastaus on ei”, kommentoi suomalainen Yhdysvalloissa asuva pelialan analyytikko ja neuvonantaja Tero Kuittinen kysyttäessä, olisiko kukaan ollut valmis maksamaan näillä tiedoilla Supercellistä enää vastaavaa summaa.

Kaupanteon yhteydessä Tencent lupautui ostamaan yhteensä 84 prosenttia Supercellistä, loput reilut 10 prosenttia Supercellin perustajien säätiöiltä ja työntekijöiltä. Tencentin tarkoituksena on ollut muodostaa omistuksen ympärille konsortio, eli hakea mukaan kanssasijoittajia. Tämä prosessi on edellleen kesken ja on epäselvää, kuinka Supercellin heikentynyt kehitys vaikeuttaa sitä.

Tencent omistajana voi avittaa Supercelliä erityisesti Kiinassa, jonka tärkeys markkinana on vain korostumassa. Tencent on jo aloittanut Supercellin Clash Royalen levittämisen Kiinaa hallitsevan WeChat-viestipalvelunsa kautta.

Supercell keräsi viime vuonna liikevaihtoa 2,1 miljardia euroa, josta nettotulosta jäi viivan alle 693 miljoonaa euroa. Yhtiön pelien sijoitusten painuminen tuottolistoilla syönee ainakin Supercellin liikevaihdon kasvua tänä vuonna, mutta tarkka arviointi ennakkoon on hyvin haastavaa.

Osittain Supercellin pelien heikentyneen menestyksen taustalla voi olla myös kesän pelisensaatio Pokémon GO, joka on saavuttanut todella laajasti pelaajien huomion.