Kiinalaiset rynnivät: myynti yli tuplaantui – samalla Samsungin ja Applen älypuhelintoimitukset kutistuivat

Kahden suurimman älypuhelinvalmistajan, Samsungin ja Applen, älypuhelintoimitukset laskivat heinä-syyskuussa. iPhone-toimitukset laskivat viidellä ja Samsungin älypuhelintoimitukset yli 10 prosentilla vuotta aiemmasta.

Tutkimusyhtiöistä IDC sekä Strategy Analytics ovat jo julkaisseet omat tilastonsa vuoden kolmannen neljänneksen älypuhelintoimituksista. Koska monet älypuhelinvalmistajat eivät paljasta toimituslukujaan, joutuvat tutkimusyhtiöt eri tietolähteidensä perusteella niiden toimitusmäärät arvioimaan. Tämän vuoksi luvut eroavat toisistaan: IDC:n mukaan älypuhelintoimitukset ylsivät yhteensä 362,9 miljoonaan puhelimeen, kun Strategy Analytics näki toimitusten määrän olleen 375,4 miljoonaa.

Molempien tilastoista käy kuitenkin selville kiinalaismerkkien nousukiito. OPPO ja vivo ovat yli tuplanneet toimituksensa vuotta aiemmasta ja ovat maailmanlaajuisesti 4. ja 5. suurin älypuhelinmerkki. Molempien takaa löytyy sama omistaja, BBK Electronics, mutta syystä tai toisesta tutkimusyhtiöt eivät ole yhdistäneet OPPOn ja vivon lukuja toisin kuin esimerkiksi Huawein ja sen sisarbrändin Honorin. Yhteenlaskettuna OPPO ja vivo olisivat jo selvästi suurempia kuin Huawei ja olisivat heinä-syyskuussa ohittaneet niukasti jo myös Applen. Lisäksi BBK-leiriin kuuluu vielä myös OnePlus.

Myös Huawei jatkoi markkinaosuutensa kasvattamista nostaen sen reiluun 9 prosenttiin maailman älypuhelintoimituksista. IDC:n mukaan Kiinan osuus Huawein toimituksista laski vuodessa 60 prosentista 53 prosenttiin.

OPPO ja vivo ovat toistaiseksi vahvoja ennen kaikkea Kiinan kotimarkkinoillaan, mutta ovat jo alkaneet laajentua muillekin markkinoille, erityisesti läheiseen ja myöskin suuren väestömäärän Intiaan. OPPOn ja vivon nousu Kiinassa on alkanut syödä myös Huawein vaikuttavia kasvulukuja Samsungin ja Applen ohella.

Loppuvuoden aikana nähdään, miten Applen uudet iPhone 7 -puhelimet menestyvät. Applen myynnin kehitys on poikkeuksellisen syklistä älypuhelinmerkkien joukossa sen malliston kapeuden korostaessa lanseerausmyyntiä.

IDC:n tilasto älypuhelintoimituksista heinä-syyskuussa 2016.

 

Strategy Analyticsin tilasto älypuhelintoimituksista heinä-syyskuussa 2016.