Japanilaisvalmistajalta erikoisnäyttö VR-käyttöön – vähemmän verkkoaitaa, enemmän läsnäoloa

Japan Display Inc. eli JDI on kertonut kehittäneensä pienen näytön erityisesti virtuaalitodellisuuslaseissa käytettäväksi. Näytöllä on muutama jippo, joiden turvin valmistaja haluaa tarjota mahdollisimman uskottavaa VR-kokemusta käyttäjille.

Nykyaikaisilla virtuaalitodellisuuslaseilla, kuten HTC Vivellä, PlayStation VR:llä tai Samsung Gear VR:llä, kokemus on jo kohtuullisen mukava, mutta aivan täydellisesti ei keinotekoiseen maailmaan silti pääse uppoutumaan esimerkiksi kuvanlaadun rajoitusten vuoksi.

Yksi VR-kokemusta nykyisellään hieman latistava tekijä on niin sanottu screen door effect, SDE, eli mahdollisuus erottaa näytön yksittäiset pikselit. Esimerkiksi nykyaikaisen älypuhelimen näytöltä on yksittäisiä pikseleitä melkeinpä mahdotonta erottaa paljaalla silmällä, mutta kun puhelimen eteen asetetaan VR-lasien suurentavat linssit, alkavat pikselit erottua, ja näyttää, kuin maailmaa tarkastelisi verkkoaidan läpi.

JDI:n uudella näytöllä pyritään vähentämään SDE:tä nostamalla näytön pikselitiheyttä. Esimerkiksi 5,5-tuumaisen Full HD -näytön pikselitiheys on noin 400 pikseliä tuumalla. JDI:n uutuusnäytön läpimitta 3,43 tuumaa yhdessä 1440×1700 pikselin resoluution kanssa tarkoittaa, että sen pikselitiheys on peräti 651 pikseliä tuumalla. Mitä suurempi pikselitiheys, sitä pienempiä pikselit ovat ja sitä hankalampi niitä on erottaa. JDI:llä on myös suunnitelmissa tuoda tarjolle näyttöjä, joissa pikselitiheys olisi peräti 800 pikseliä tuumalla.

Liike-epäterävyys ei ole toivottavaa VR-käytössä.

Toinen VR-katselukokemukseen vaikuttava tekijä on ”motion blur”, liike-epäterävyys. Sisältö VR-lasien näytöllä saattaa liikkua vauhdikkaasti, varsinkin jos sisältö on kovin mukaansatempaavaa ja käyttäjä liikehtii kovasti lasien kanssa. Siksi on tärkeää, liikkuva sisältö näytöllä päivittyy nopeasti ja ilman pitkiä viiveitä. JDI:n näytön virkistystystaajuus on 90 hertsiä, kun tällä hetkellä esimerkiksi älypuhelimien näytöilllä virkistystaajuus on enimmillään 60 hertsiä.

Lisäksi JDI on pyrkinyt tekemään näytöstään nopeasti reagoivan. 3—6 millisekunnin vasteaika tarkoittaa, että yhdessä laadukkaiden antureiden kanssa näyttö mukautuu nopeasti esimerkiksi käyttäjän pään liikkeisiin, jolloin kokemus tuntuu luonnolliselta eikä aiheuta viiveestä johtuvaa pahoinvointia.

Nähtäväksi jää, miten JDI:n uusi näyttö markkinoille pääsee. Esimerkiksi HTC Vive, Oculus Rift ja PlayStation VR kaikki käyttävät jo vähintään 90 hertsin näyttöjä, joskin pikselitiheys JDI:n näytössä on korkeampi kuin yhdessäkään mainituista laitteista.

Joka tapauksessa on rohkaisevaa, että näyttövalmistajat ottavat virtuaalitodellisuuden vaatimukset huomioon, sillä esimerkiksi juuri kuvanlaatu on varmasti merkittävä tekijä, jos virtuaalitodellisuutta halutaan puskea kaikelle kansalle.