Uusi verkkokauppa Teknavi.com

Huawein älypuhelinbisnes suurissa vaikeuksissa - perustaja väläyttää jo vetäytymistä joistakin maista, asiakkaista ja tuotteista

Kiinalainen Huawei on ajautumassa paheneviin vaikeuksiin Yhdysvaltojen asettamien rajoitusten puristuksessa.

Nyt Huawein perustaja Ren Zhengfei on raportoidusti yhtiön sisäisessä tapaamisessa tuonut jo esiin mahdollisuuden, jonka mukaan Huawei voi olla pakotettu vetäytymään joistakin maista, asiakkaista ja tuotteista. Kommenteista on kertonut kiinalainen Caixin, jonka raporttiin englanninkielinen South China Morning Post viittaa.

Yhdysvallat tiukensi syksyllä 2020 rajoituksiaan niin, ettei Huaweille ole enää saatavilla älypuhelimiin entiseen tapaan moderneja järjestelmäpiirejä ja valittuja muita komponentteja.

Käytännössä Yhdysvallat laajensi aiempia rajoituksiaan niin, että ne kattavat myös piirit ja komponentit, joiden suunnittelussakin on vain käytetty yhdysvaltalaista teknologiaa – esimerkiksi piirisuunnitteluohjelmistoa. Tämä johti muun muassa aiemmin Huawein omien Kirin-järjestelmäpiirien valmistajana toimineen taiwanilaisen TSMC:n toimitusten loppumiseen. Toistaiseksi Huawei on saanut pidettyä älypuhelintuotantonsa käynnissä vielä ennen rajoitusten laajenemista kasvattamiensa varastojen ansiosta. Nyt varastot ovat kuitenkin pikku hiljaa ehtymässä.

Jo alun perin toukokuussa 2019 Yhdysvallat asetti Huawein kieltolistalle. Aluksi tämän vaikutukset näkyivät ennen kaikkea syksystä 2019 alkaen Google-palvelujen puuttumisella uusista Huawei- ja Honor-laitemalleista. Jo tämä vaikutti merkittävästi Huawein markkinaosuuteen muun muassa Euroopassa, jossa Google-palvelut ovat suosittuja.

Yhtenä reaktiona tilanteeseen Huawei myy Honor-liiketoimintansa marraskuussa 2020. Syynä kauppaan olivat Yhdysvaltojen rajoitukset, joista Honor onkin nähtävästi vapautunut uudessa omistuksessa. Huawei on aiemmin kuitenkin kiistänyt jyrkästi raportit, joiden mukaan yhtiö suunnittelisi myös Mate- ja P-sarjojen huippupuhelinbrändien liiketoiminnan myymistä.

Huawein perustajan Ren Zhengfein mukaan yhtiö on nyt kokonaisuutena tilanteessa, jossa sen täytyy yrittää luoda ensimmäisen luokan tuotteita kolmannen luokan komponenteista. Ren nosti esiin, että Huawein tulee työskennellä kovasti myydäkseen tuotteita ja palveluja, joita se ylipäänsä pystyy vielä myymään, jotta se pystyisi säilyttämään markkina-asemiaan.

“Mitä tulee markkinastrategiaan – meidän tulee uskaltautua luopua joistakin maista, joistakin asiakkaista ja joistakin asiakkaista ja skenaarioista”, kommentoi Ren.

Skenaariot ovat viittaus Huawein 1+8+N-skenaariostrategiaan, jossa 1 merkitsee älypuhelinta, 8 sen ympärille kytkeytyviä muita Huawein laitteita ja N muiden muiden valmistajienkin laitteiden ja palveluiden muodostamaa ekosysteemiä esimerkiksi mitä tulee älykotiin tai -toimistoon.

Huawein perustajan mukaan yhtiön tulisi nyt pyrkiä myymään enemmän tuotteita 8-kategoriasta, kun älypuhelinkomponenttien saatavuus sille on heikentynyt. Näitä muita ovat laitteita esimerkiksi älykellot, kuulokkeet, muut puettavat laitteet, kannettavat tietokoneet ja televisiot.

Aiempi raportti on kertonut Huawein suunnittelevan älypuhelintuotantoonsa yli 60 prosentin laskua tänä vuonna viime vuodesta. Ilman Yhdysvaltojen rajoituksia Huawei kulki kohti nousemista selkeäksi maailmanlaajuiseksi markkinajohtajaksi älypuhelimissa, mutta nyt tilanne on täysin toinen – Huawei on putoamassa suurimpien valmistajien joukosta pikkupeluriksi. Joidenkin raporttien mukaan valtaosan Huawein älypuhelinmyynnistä vuonna 2021 muodostaisivat edullisemmat 4G-älypuhelimet, joihin Huawei saa hankittua komponentteja toisin kuin moderneihin 5G-älypuhelimiin.

Ainakin toistaiseksi Yhdysvaltojen rajoitukset ovat iskeneet kovimmalla tavalla juuri Huawein kuluttajaliiketoimintaan. Huawei on myös maailman suurin operaattoreita palveleva verkkolaiteyhtiö. Esimerkiksi noin puolet maailman 5G-verkoista ovat Huawein toimittamia. Jatkossa komponenttien heikentyvä saatavuus voi ainakin jossain määrin iskeä myös operaattoribisnekseen.

Lisäksi Huaweilla on yritysasiakkaita eri tavoin palveleva Enterprise-liiketoimintaryhmä ja tuore pilvi- ja tekoälypalveluihin keskittyvä Cloud and AI -liiketoimintaryhmä.

Huawei voikin hakea jatkossa enemmän kasvua ohjelmisto- ja palvelupuolelta niin kotimaassaan Kiinassa kuin muissa maissa ratkaisuna komponenttien hankintaongelmiin. Kuluttajaliiketoimintaa tämä ei kuitenkaan pelasta.