Huawei kasvoi viime vuonna vauhdilla erityisesti kuluttajaliiketoiminnassa – mobiililaitteet nousivat verkkojen ohi yhtiön suurimmaksi bisnekseksi

Yhdysvaltojen kasvavan epäluulon ja aktiivisen mustamaalauskampanjan kohteeksi viime vuonna joutunut Huawei kasvatti liikevaihtoaan vuonna 2018 19,5 prosentilla 721,2 miljardiin juaniin, tämän päivän kurssilla yli 95 miljardiin euroon.

Huawein liikevoitto viime vuodelta kasvoi 29,9 prosenttia 73,3 miljardiin juaniin eli vajaaseen 10 miljardiin euroon ja nettotulos 25,1 prosenttia 59,3 miljardiin juaniin eli lähes 8 miljardiin euroon.

Huawei on maailman suurin verkkolaitevalmistaja, mutta viime vuonna sen suurimmaksi liiketoiminta-alueeksi nousi merkittävällä kasvulla kuluttajaliiketoiminta, joka on vastuussa Huawei- ja Honor-älypuhelinten, tablettien, kannettavien tietokoneiden, älykellojen ja muiden laitteiden sekä niiden lisävarusteiden myynnistä. Valtaosa yksikön myynnistä kertyy älypuhelimista.

Kuluttajaliiketoiminnan liikevaihto kasvoi 45,1 prosentilla 348,9 miljardiin juaniin eli noin 46 miljardiin euroon. Huawei on jo aiemmin kertonut toimittaneensa viime vuonna markkinoille 206 miljoonaa älypuhelinta. Se tavoittelee nousua markkinoiden suurimmaksi älypuhelinvalmistajaksi ohi Samsungin viimeistään ensi vuonna.

Kuluttajaliiketoiminta oli viime vuonna ensi kertaa Huawein suurin liiketoiminta-alue. Verkko- eli operaattoriliiketoiminnan liikevaihto pieneni 1,3 prosentilla 294 miljardiin juaniin eli vajaaseen 39 miljardiin euroon. Viime vuosi oli vaikea kaikille verkkolaitevalmistajille ennen operaattorien 5G-investointien lähtöä toden teolla liikkeelle tästä vuodesta alkaen.

Vuosiraportissaan Huawei vastaa Yhdysvaltojen esittämiin vakoiluepäilyihin muun muassa toteamalla, että viimeisen 30 vuoden aikana se on rakentanut yhdessä operaattorien kanssa 1 500 verkkoa, jotka tarjoavat palveluja yli kolmelle miljardille ihmiselle yli 170 maassa eikä tänä aikana Huawein tuotteista ole ilmennyt merkittäviä erikoisuuksia mitä tulee turvallisuuteen.

Huawein kolmas liiketoiminta-alue on Enterprise-yritysliiketoiminta, joka kasvoi 23,8 prosentilla 74,4 miljardiin juaniin eli noin 10 miljardiin euroon. Se tarjoaa yrityksille erilaisia tieto-  ja viestintäteknologiapalveluja, mukaan lukien pilvipalveluja.

Kuluttajaliiketoiminta ponnahti Huawein suurimmaksi ensi kertaa viime vuonna. Kiina toi jo yhä yli puolet myynnistä.
Kuluttajaliiketoiminta ponnahti Huawein suurimmaksi ensi kertaa viime vuonna. Kiina toi jo yhä yli puolet myynnistä.

Alueista Huawein bisnes kasvoi nopeimmin Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella, 24,3 prosentilla. Kiina toi liikevaihdosta yhä kuitenkin yli puolet.

Huawein mukaan se käytti viime vuonna 14,1 prosenttia liikevaihdostaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen, 101,5 miljardia juania eli lähes 13,5 miljardia euroa. Huaweilla on kaksi tutkimus- ja tuotekehityskeskusta myös Suomessa, Helsingissä ja Tampereella.

”Helpoin tapa tuhota linnoitus on hyökätä sen sisältä. Ja helpoin tapa vahvistaa sitä tapahtuu ulkopuolella. Mennessämme eteenpäin teemme kaikkemme päästäksemme irti ulkopuolisista häiriötekijöistä, parantaaksemme johtamista sekä edetäksemme kohti strategisia tavoitteitamme”, kommentoi yksi Huawein hallituksen puheenjohtajista Guo Ping.

Huawei tavoittelee merkittävää kasvua kuluvaltakin vuodelta. Tammi-helmikuun osalta sen liikevaihto on kasvanut 30 prosenttia vuoden 2018 alkuun verrattuna.