Huawei houkuttelee sovelluksia kauppaansa – näin AppGallery-puhelinten myynti on jo moninkertaistunut kevään aikana

Huawei järjesti tänään suomalaisille medioille virtuaalisen lehdistötilaisuuden, jossa yhtiö kertoi tuoreita lukuja liiketoiminnastaan sekä esitteli muun muassa sovellusten tuloa sen AppGallery-sovelluskauppaan sekä Huawein Suomessa tekemää tutkimus- ja tuotekehitystyötä.

Huawein kuluttajaliiketoiminnan Pohjoismaiden johtaja Jacky Zhao kertoi yhtiön markkinaosuuden älypuhelimissa säilyneen alkuvuonna Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjoismaiden markkina-alueella varsin tasaisena alkuvuoden aikana. Markkinaosuus on alkuvuonna vaihdellut 16,4-18,5 prosentin välillä kuukausittain. Aiemmin tutkimusyhtiöiden raportit ovat kertoneet Huawein markkinaosuuden Euroopassa laskeneen alkuvuonna vuotta aiemmasta selvästi yli 20 prosentista.

Yhdysvaltojen rajoituksista johtuen viime syksystä alkaen ja vahvemmin tästä keväästä lähtien Huawei on tuonut uusia älypuhelinmalleja markkinoille ilman Google-palveluja, vaikka muuten Android-käyttöjärjestelmän löytymiseen Huawein EMUI-ohjelmiston pohjalta ei ole tapahtunut muutoksia. Esimerkiksi Google Play -sovelluskaupan tilalla on kuitenkin vain Huawein oma AppGallery-sovelluskauppa.

Huawein mukaan niin sanottujen AppGallery-puhelinten, eli puhelinten ilman Googlen palveluja, toimitukset ovat kasvaneet vauhdilla tämän kevään aikana. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla (viikko 23) AppGallery-puhelinten toimitukset ylsivät yli 30 000 puhelimeen Huawein Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjoismaiden markkina-alueella. Myynti on moninkertaistunut, kun saataville on tullut myös edullisempia malleja kuten kesäkuun alusta Suomessakin myyntiin tullut sadan euron hintaluokkaan sijoittuva Huawei Y5p.

Ensimmäisenä AppGallery-puhelimena Suomessa myyntiin tuli rajatusti helmikuussa Mate 30 Pro mutta varsinaisesti myynti lähti liikkeelle maaliskuussa Huawein P40-sarjan huippupuhelinten P40 Pron ja P40:n sekä edullisempien P40 liten ja P40 lite E:n tultua saataville.

Huawei on tuonut myyntiin AppGallery-puhelimia enemmän tästä keväästä alkaen. Myynti on kasvanut nopeasti.
Huawei on tuonut myyntiin AppGallery-puhelimia enemmän tästä keväästä alkaen. Myynti on kasvanut nopeasti.

Lisää sovelluksia AppGalleryyn

Huawei on viime vuodesta alkaen pyrkinyt houkuttelemaan voimallisesti sovelluskehittäjiä julkaisemaan omat olemassa olevat Android-sovelluksensa myös sen AppGallery-sovelluskaupan kautta.

Googlen tarjoamien palvelujen, kuten esimerkiksi karttojen ja paikkatietojen, ilmoitusten ja sovellusten sisäisten ostojen rajapintojen ja ratkaisujen korvaaminen eri sovelluksissa vaatii kehittäjiltä jonkin verran työtä, mikä on hidastanut sovellusten siirtymistä Huawein kauppaan. Nämä rajapinnat pitää korvata Huawein tarjoamilla versioilla, jotta karttapalvelut ja ostot sovelluksissa toimisivat myös Huawein uusissa puhelimissa.

Kansainvälisesti Huawein kaikilla HMS-palveluilla on nyt 650 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausitasolla, ja määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana 25 prosentilla. Näihin Huawei Mobile Services -palveluihin lukeutuvat muun muassa sen AppGallery-sovelluskauppa, teemavalikoima, pilvitallennuspalvelu sekä Huawei Music ja Huawei Video -sisältöpalvelut.

Mielenkiintoisesti Huawei kertoi tänään, että sillä on yli 800 000 HMS-palveluiden käyttäjää Suomessa. Tavoitteena on tietenkin pyrkiä säilyttämään tämä suuri käyttäjäkunta, kun ihmisille on seuraavan kerran ajankohtaista vaihtaa puhelintaan uuteen. Jos Huawei tässä onnistuu, tulee AppGallery muodostumaan ajan myötä tärkeäksi jakelukanavaksi sovelluksille Suomessa jatkossa.

Huawein mukaan maailmanlaajuisesti rekisteröityneitä HMS-sovelluskehittäjiä on nyt yli 1,5 miljoonaa. Määrä on yli tuplaantunut (+115 %) viime vuodesta ja HMS Core -toimintoja on integroitu osaksi 60 000 sovellusta missä on kasvua noin 67 prosenttia.

Tänään Huawein tilaisuudessa puhumassa oli Foodoran Suomen toimitusjohtaja Joonas Kuronen. Foodora on hiljattain tuonut sovelluksensa saataville AppGalleryn kautta. Kuronen kuvaili sovelluksen julkaisuprosessia varsin vaivattomaksi.

Esimerkkejä muista paikallisista sovelluksista jo AppGalleryssa julkaistuista sovelluksista ovat esimerkiksi Finnair, YLE Areena, 112 Suomi, R-kioski, Foreca, Telkku.com, Tori.fi ja Tuudo.

Huawein AppGalleryssa julkaistuja paikallisia sovelluksia.
Huawein AppGalleryssa julkaistuja paikallisia sovelluksia.

Suomessa Google Play -kaupassa suosituimmista sovelluksista AppGalleryssa on toistaiseksi kuitenkin edelleen saatavilla vasta arviolta alle kolmasosa, joten Huaweilla riittää vielä työtä sovellusten saamiseksi kauppaan.

Suomessa Huawein panostus sovellusten AppGalleryyn houkutteluun näkyykin kuitenkin myös merkittävästi kasvaneissa työntekijäresursseissa: Huaweilla on nyt Suomessa jo seitsemän hengen Huawei Mobile Services -tiimi, joka käytännössä vasta perustettiin yhden henkilön voimin alkuvuodesta.

”Tekninen puolemme on saanut paljon kiitosta siitä, että pystymme auttamaan sovelluksen kehittämisen teknisissä kysymyksissä”, kertoi Huawei Mobile Servicesin Industry Lead Antti Piha tänään Huawein tilaisuudessa. ”Pystymme tarjoamaan paikallisesti sellaisia mahdollisuuksia, joita on muiden toimijoiden kanssa vaikea lähteä rakentamaan.”

Huawein Suomen HMS-tiimiä vetää nyt aiemmin Googlella Suomen kumppanuuksista vastannut Antti Räsänen.

Sovelluskaupan suurten jättien Applen ja Googlen rinnalla Huawei panostaakin nyt vahvasti paikallisuuteen ja sovelluskehittäjien mukaan houkuttelemiseksi tarjottavaan tukeen.

Huawei sitoutunut tuotekehitykseen Suomessa

Huawein Suomen tuotekehityksen johtaja Mikko Terho.
Huawein Suomen tuotekehityksen johtaja Mikko Terho.

Huawein Suomen tuotekehitystä sen alusta asti vuodesta 2012 asti vetänyt Mikko Terho kertoi tänään myös, että Huawei on sitoutunut erittäin pitkällä aikavälillä tutkimus- ja tuotekehitystyöhön Suomessa. Vuonna 2019 Huawein investoinnit tuotekehitykseen Suomessa olivat 65 miljoonaa euroa.

Huaweilla on Suomessa kaksi tuotekehityskeskusta, Helsingissä noin 290 työntekijän ja Tampereella noin 90 työntekijän yksikkö. Euroopassa keskuksia on yhteensä 23 ja ne sijaitsevat 14 eri maassa.

Helsingissä tehtävä työ keskittyy esimerkiksi älypuhelinten tietoturvaan ja antennisuunnitteluun, minkä lisäksi siellä toimivat myös ohjelmisto-, tuotantotekniikka- ja urheilu/terveystiimit.

Tampereella keskitytään kamera- ja audiosuunnitteluun sekä testaukseen. ”Suomessa tehdään yleensä parhaimpien tuotteiden suunnittelua ja kehitystyö valuu siitä alaspäin. Paljon työtä on tehty erityisesti P30- ja P40-sarjojen ja Mate-sarjan huippupuhelimiin”, kommentoi Mikko Terho.

Terhon mukaan tuotekehitystyöhön ei varsinaisesti vaikuta Huawein myynnin maantieteellinen jakauma, vaan Suomen osaamista tarvitaan samalla tavalla myös Kiinassa myytäviin puhelimiin.

Suomessa Huawein tuotteista ja ratkaisuista on kehitetty ja laitettu alulle esimerkiksi Huawein puhelimista tätä nykyä löytyvä verkkoselain, osaksi myös AppGallerya tuodut Quick Apps -pikasovellukset sekä Huawein älypuhelinten antennijärjestelmän 5G-vastaanotin.