Gmailin uusi ulkoasu tulee nyt entistä useammalle

Gmailin päivitetty ulkoasu on nyt saatavilla entistä laajemmin.

Google vihjaa samalla tablettiversion olevan niin ikään tuloillaan.

Google esitteli aiemmin laajalti uudistetun Gmailin verkkoselaimille. Uudistus julkaistiin aiemmin rajatusti, ja nyt sen saavat käyttöönsä kaikki, jotka ovat aktivoineet pääasiassa yrityksille suunnatun Chat-viestimen. Aivan kaikki eivät siis vieläkään saane uutta Gmailia kokeiltavakseen.

Tällä periaatteella Material You -ilmeeseen sovitettu Gmail toimii.

Uudistuksen myötä Gmail on entistä yhtenäisempi Googlen yleisen Material You -tyylin kanssa, ja suurimmat muutokset liittyvät palvelun värimaailmaan. Punaiset korostevärit saavat väistyä sinisten tieltä, ja käytössä on useita sävyjä turkoosiin taipuvasta Kirjoita-painikkeesta lähes harmahtaviin taustaväreihin.

Vasemman palkin sovelluksia voi vapaasti mukauttaa.

Lukemattomat viestit näkyvät täysin valkealla pohjalla, luetut taas sinertävällä muiden yksityiskohtien tavoin. Oletuksena vasemman laidan pikapalkki sisältää edelleen linkkejä muihin Google-palveluihin, mutta nyt käyttäjät saavat itse lisää päätäntävaltaa asiaan.

Uusi ulkoasu nimittäin mahdollistaa Googlen mukaan myös niin kutsuttuun perinteiseen Gmailiin palaamisen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjät voivat halutessaan poistaa sähköpostipalvelun vasemmassa reunassa viime aikoina sijainneet Chat-, Spaces- ja Meet-valikot näkyviltä avaten enemmän tilaa itse sähköpostille.

Myös viestien luokitteluun on tulossa uusia mahdollisuuksia.

Uudistunut Gmail-verkkoversio muistuttaa huomattavan läheisesti palvelun Android-sovellusta, älylaitteisiin viitaten Google vihjasi samalla myös tablettiversion olevan jo työn alla.

”Tablettikäyttäjille suunnattu, parannettu käyttökokemus”, paremmat emojit ja monipuolisemmat saavutettavuustoiminnot ovat vain esimerkkejä siitä, mitä Gmailiin on vielä tämän vuoden aikana luvassa.