Aktiivisuusmittarien rinnalle tulossa älykelloja - Fitbit hakee uutta nousua

Aktiivisuusmittareistaan tunnettu Fitbit aikoo irtisanoa kuusi prosenttia, 110 työntekijää, henkilöstöstään. Fitbitin tilanne on kiristynyt, kun toisaalta älykellot ovat laajentuneet terveys- ja fitness-toiminnoilla ja toisaalta aasialaisvalmistajat ovat tuoneet tarjolle halpoja aktiivisuusmittareita.

Fitbitin toimittamien laitteiden määrä pienenikin vuoden 2016 loka-joulukuussa vuotta aiemmasta 8,2 miljoonasta 6,5 miljoonaan. Tämä merkitsi samalla myös ensi kertaa Fitbitin historiassa sen liikevaihdon laskua vuotta edeltävältä vuodelta raportoituun ajanjaksoon nähden.

Fitbitin alustavien tulostietojen liikevaihto laski 572-580 miljoonaan dollarin, mikä on merkittävästi alle Fitbitin oman 725-750 miljoonan dollarin ohjeistuksen. Loppuvuoden myynti sujui siis Fitbitiltä reippaasti alle sen omien odotustenkin. Tämä merkitsi myös nettotuloksen jäämisestä odotetun voiton sijaan reilusti tappiolle.

Fitbit osti loppuvuonna älykellovalmistaja Pebblen ohjelmistoihin liittyvät omaisuuserät, toisen vähemmän tunnetun Vector Watch -älykelloyrityksen ja Coin-maksuyrityksen. Fitbiteihin onkin tulossa mukaan asennettavia sovelluksia ja se aikoo laajentua älykellomarkkinoille.

Fitbit tavoittelee nyt liiketoiminnassaan 200 miljoonan kulusäästöjä verrattuna vuoden 2016 lopun tilanteeseen vuodelle 2017, joina liiketoiminnan kulujen odotetaan nyt olevan 850 miljoonaa dollaria.

”Uskomme kehittyvän puettavien laitteiden markkinan tarjoavan jatkossakin meille kasvumahdollisuuksia, jotka hyödynnämme panostamalla ydintuotteisiimme laajentuessamme samalla älykellojen kategoriaan liikevaihtomme hajauttamiseksi ja ottaaksemme osuutemme 10 miljardin dollarin globaalista älykellomarkkinasta”, kommentoi Fitbitin perustaja ja toimitusjohtaja James Park.