Dansken MobilePay yrittää myös kauppa- ja ravintolamaksutavaksi – suuri este ylitettävänä

Danske Bankin ihmisten välisessä keskinäisessä rahansiirrossa erittäin suosituksi Suomessakin kasvanut MobilePay-sovellus yrittää nyt murtautua maksutavaksi myös kaupoissa ja ravintoloissa.

Danske Bank kertoi tänään aloittaneensa yhteistyön kassajärjestelmiä toimittavan suomalaisen Winposin kanssa. MobilePayn käyttö maksutapana tuleekin vaatimaan erityisen tuen kassajärjestelmältä, mikä tulee olemaan hidastava este sen laajemmalle esiinmarssille.

Toistaiseksi tänäänMobilePay-maksu on otettu ensimmäisenä käyttöön vaasalaisessa Fondis-ravintolapalveluyrityksessä.

Dansken mukaan asiakas näyttää ensin mobiililaitettaan kassajärjestelmään integroidulle MobilePay-lähimaksutunnistimelle. Lähimaksutunnistautuminen perustuu jokoBluetooth BLE:hen, NFC-teknologiaan tai QR-koodiin. Näin maksaminen on mahdollista kaikilla eri älypuhelimilla.

Kassajärjestelmän myötä tiedot maksusta välittyvät verkon kautta asiakkaan puhelimeen hyväksyttäväksi. Hyväksymisen myötä tieto maksusta siirtyy jälleen myös kassajärjestelmään ja maksu veloitetaan MobilePayhin liitetyltä asiakkaan kortilta, joka voi olla minkä tahansa pankin.

MobilePay-maksuina voi maksaa myös tavanomaista 25 euron lähimaksua suurempia ostoksia.

MobilePay-sovellus on käytössä jo 300 000 suomalaisella henkilöiden välisessä maksamisessa, kertoo Danske Bank. Tanskassa ja Norjassa MobilePay-yritysratkaisu on lisäksi käytössä jo 20 000 kauppiaalla.

”Uskomme mobiilimaksamisen lyövän läpi tänä vuonna myös Suomessa. Tulemme kesän ja syksyn aikana lanseeraamaan useita uusia yrityksiä, joiden palveluita sovelluksella pääsee maksamaan. MobilePayn ehdoton etu on se, että sen yritysratkaisu toimii samalla tavoin niin kauppa-, verkkokauppa- ja mobiilikauppaympäristössä ja tarjoaa käyttäjälle aina saman, yhtä helpon käyttäjäkokemuksen”, MobilePayn myynti- ja kumppanuustiimin johtaja Anniina Heinonen toteaa tiedotteessa.

Muut Suomessa suuret pankit, Nordea ja OP, ovat mobiilimaksamisessa erilaisella polulla. OP:n Pivon NFC-lähimaksut avautuivat kaikille huhtikuun alussaja tänään aiemmin kerroimme jo Nordea Payn tulosta beetatestiversiona.

OP:n ja Nordean valitseman NFC-lähimaksamisen etu on, ettei se vaadi erillisiä lisämuutoksia kassajärjestelmissä toisin kuin MobilePay-ratkaisu, vaan lähtökohtaisesti se toimii kaikkien tuoreella ohjelmistoversiolla varustettujen, normaalien lähimaksupäätteiden kanssa. Näin OP:n ja Nordean maksupalvelujavoi käyttää jo nyt laajasti eri kaupoissa ja ravintoloissa.

MobilePayn etunaon puolestaan maksujen onnistuminen laajasti eri älypuhelimilla, kun taas OP:n ja Nordean ratkaisut rajoittuvat ainakin toistaiseksi vain NFC:tä tukeviin Android-puhelimiin. Lisäksi MobilePaylla voi maksaa myös suurempia maksuja ja käyttää minkä tahansa pankin korttia maksujen lähteenä.