Älypuhelinmarkkinoiden haastajalla Motorolalla suuret suunnitelmat: tavoitteena kaksinkertaistaa myynti Pohjoismaissa

Motorola on kertonut hakevansa vahvaa kasvua Pohjoismaiden markkinoilta.

Kokonaisuutena Motorolan liiketoiminta on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Älypuhelinliiketoiminnan maailmanlaajuinen kasvu oli esimerkiksi viime tilikaudella yli kymmenen prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

Nyt Motorola on kertonut keskittyvänsä erityisesti asemiensa vahvistamiseen Pohjoismaiden markkinoille.

Jo viime aikoina Pohjoismaissa ja Euroopassa Motorola on kasvanut nopeammin kuin ala keskimäärin. Euroopassa yhtiö saavutti suurimman liikevaihtonsa, markkinaosuutensa ja kannattavuutensa vuosikymmeneen vuoden 2024 ensimmäisellä neljänneksellä.

Motorola laajentaa tiimiään Pohjoismaissa kaikilla osa-alueilla, tekee strategisia rekrytointeja, vahvistaa vähittäismyyntikanavia ja jatkaa keskittymistään brändin vahvistamiseen.

Tavoitteena on kaksinkertaistaa Pohjoismaiden liiketoiminta tulevina vuosina.

”Olen erittäin ylpeä tuloksista, joita olemme jo saavuttaneet ja joita pystymme saavuttamaan nyt entistä vahvemman tiimimme avulla”, sanoo Oscar Thunström, Motorola Nordicin toimitusjohtaja. ”Näemme suuren kysynnän houkuttelevan muotoilun, laadukkaan tietoturvan, innovatiivisten ominaisuuksien ja erinomaisen suorituskyvyn omaaville puhelimille, sekä kuluttajien että yrityskäyttäjien keskuudessa. Meiltä on myös tulossa monia jännittäviä lanseerauksia.”

Motorola Nordicin toimitusjohtaja Oscar Thunström.
Motorola Nordicin toimitusjohtaja Oscar Thunström.

Lisätäkseen markkinointia ja brändin tunnettuutta Pohjoismaissa Motorola on rekrytoinut Stine Jespersenin Pohjoismaiden markkinointipäälliköksi. Hänellä on 15 vuoden kokemus markkinoinnista, johtamisesta, projektinhallinnasta ja suunnittelusta. Stine toimi aiemmin ASUS Nordicin markkinointijohtajana ja aloitti Motorolalla syksyllä 2023.

”Odotan innolla Motorolan brändin nostamista tavalla, joka tavoittaa tärkeimmät kohderyhmämme ja auttaa meitä asemoimaan Motorolan älykkäänä ja innovatiivisena yrityksenä”, sanoo Stine Jespersen.

Pohjoismaiden kaupan markkinointiasiantuntijan tehtävään palkattiin viime vuonna Niclas Alm. Hän vastaa Motorolan kenttätiimistä, joka koostuu neljästä henkilöstä, jotka työskentelevät vähittäismyyntikanavan vahvistamiseksi ja kehittämiseksi. Niclasilla on 20 vuoden kokemus vähittäiskaupasta, sähköisestä kaupankäynnistä, kulutuselektroniikasta ja televiestinnästä, muun muassa Gigantista.

”Olen intohimoinen myynnin kaikkien osa-alueiden suhteen, ja odotan innolla Motorolan läsnäolon vahvistamista kaikissa myymälöissä, esittelyissä ja näkyvyydessä”, Niclas Alm sanoo.

Lisäksi Motorola on rekrytoinut tiimiään vahvistamaan kaksi uutta henkilöä, jotka ovat aloittaneet työskentelyn keskittyen toimitusketjuun ja 4P-malliin (tuote, hinta, paikka ja saatavuus, viestintä), ja tiimiä laajennetaan edelleen kahdella henkilöllä myyntiosastolle, joiden odotetaan aloittavan tämän vuoden syksyllä.

Tuotteissaan Motorola panostaa muiden muassa tekoälyyn. Uudet taittuvanäyttöiset Razr 50 -simpukkapuhelimet esitellessään Motorola kertoi myös suunnitelmistaan uusista tekoälyratkaisuista.

Motorola kertoi tulevansa esittelemään tulevina kuukausina useita uusia Moto AI -ominaisuuksia. Tulossa ovat priorisoitu yhteenveto saapuneista viesteistä ja ilmoituksista, keskustelujen tai puheiden tallentaminen automaattisella tekstityksellä ja yhteenvedoilla sekä mahdollisuus pyytää puhelinta muistamaan näytöllä näkyvät tiedot tekoälyn huomioimilla yksityiskohdilla, jotta asiaan on mahdollista palata myöhemmin.