5 mielenkiintoista vastausta tulevista Nokia-älypuhelimista – mitä on luvassa?

Nokia-puhelinten uusi tarina alkaa tuttujen Nokia-peruspuhelinten myynnin jatkamisella HMD globalin toimesta.

Nokian älypuhelimet Android-käyttöjärjestelmällä markkinoille ensi vuoden alkupuoliskolla palauttava HMD global astui julkisuuteen kunnolla viime viikolla, kun sen toukokuussa alun perin ilmoitetut järjestelyt Nokia-peruspuhelintoiminnan ostosta Microsoftilta sekä tavaramerkin lisensointisopimus Nokian kanssa astuivat voimaan.

Kovin paljoa HMD global tai sen johtajat eivät vielä tulevasta paljastaneet, mutta tarkastelemalla alla yhdessäjoukkoa eri haastatteluissa annettuja kommentteja, voidaan saada vilaus siitä, mitä ensi vuonna pitäisi olla luvassa.

HMD global tuo myyntiin pian myös Nokia-älypuhelimet.

(Lähes) puhdas Android?

Tulevien Nokian Android-puhelinten ohjelmistosta ei toistaiseksi ole kuultu yksityiskohtia, eikä niitä ole paljastunut myöskään vuodoissa tai huhuissa. Yksi potentiaalinen mahdollisuus on toki hyödyntää Nokian aiemmin itse julkaisemaa Z Launcheria tai siitä kehitettyä versiota. Kommenttien perusteella HMD ei kuitenkaan ole lähdössä muovaamaan laajasti kustomoitua versiota Androidista.

– Millainen Nokian Android-kokemus tulee olemaan? kysyttiin NDTV:n haastattelussa.

HMD globalin CEO Arto Nummela.

– Olemme tiiviissä yhteistyössä Googlen kanssa mitä tulee Android-kokemukseen ja pääkohokohta Nokia-laitteessa on helppokäyttöisyys ja emme tule sotkemaan laitetta lainkaan. Se tulee olemaan täydellinen toteutus Androidista ja kerromme asiasta ensimmäisen tuotteen lanseerauksessa”, vastasi HMD globalin CEO Arto Nummela.

Laaja valikoima eri hintapisteissä

Aikanaan Nokian hallitessa matkapuhelinmarkkinoita sen valikoima ulottui aivan halvimmista puhelimista ainahuipputasolle asti. Myös HMD on lähtemässä samoille linjoille, sillä Nokian brändissä uniikkia on ettei se ole elitistinen – eikä toisaalta halpisbrändikään.

– Mitkä voivat olla älypuhelinten lähtöhinnat? kysyttiin intialaisen Economic Timesin haastattelussa

– Emme vielä kerro yksityiskohtia mallistosta mutta meillä tulee olemaan laaja skaala hintapisteitä. Intia on yksi avainmarkkinoistamme. Nokia tunnetaan kaikkialla ja on kaikkien brändi, se ei rajaa pois mitään kuluttajasegmenttiä, brändissä ei ole elitististä leimaa mikä tarkoittaa meille, malliston näkökulmasta, olevan mahdollista luotettavalla tavalla tarjota äärimmäisen laaja mallisto, vastasi HMD:n CEO Nummela.

Ei kovimmalle speksikilpailulle?

Vuotojen perusteella toistaiseksi tiedossa on yksi tuleva nokialainen Android-älypuhelin, mallikoodiltaan Nokia D1C, josta paljastuneiden tietojen mukaan kyseolisi edullisemman keskihintaluokan älypuhelimesta. Vaikka Nokia-älypuhelimet aiotaan tuoda laveasti eri hintapisteisiin, saatetaan kovimmalle speksikilvoittelulle sanoa ei ja keskittyä olennaiseen.

– Kuinka aiotte vastata äärimmäiseen kilpailuun Intiassa? kysyttiin Economic Timesin haastattelussa.

HMD globalin President Florian Seiche.

– Tulemme olemaan äärimmäisen kilpailukykyisiä, mitä tulee spekseihin (teknisiin ominaisuuksiin) ja hintaan mutta emme tule korostamaan megapikseleitä tai gigahertsejä. Tämä tulee olemaan todellisen Nokian paluu markkinoille, vastasi HMD:n CEO Nummela.

HMD globalin johdossa President-tittelillä Nummelan rinnalla työskentelevä Florian Seiche täydensi vastausta:

– Meillä on tilaisuus irrottautua kilpailusta, voimme ottaa humaanin näkökulman teknologian. Meillä on brändipääomaa ja haluamme hyödyntää sitä mahdollisimman paljon. Jokainen tuote, markkinointi, tulee olemaan Nokia-brändin ja sen perustusten mukaista. Vakaus, laatu, luotettavuus ja sitten tuomme innovaatioita asioissa, joissa se merkitsee eniten kuluttajalle, ja poistamme sotkun. Tämä tullaan näkemään Nokian malliston syntymisessäuudelleen.

Nokia-design tärkeä

Nokia ehti takavuosina kokeilemaan toistaan villempiä ideoita matkapuhelinten muotoilussa. Nähtäväksi jää, kuinka rohkeisiin kokeiluihin HMD:llä uskalletaan lähteä nykyaikana, kun älypuhelimet muistuttavat jatkuvasti vain enemmän toisiaan. Erityisen Nokia-designin merkitystä on kuitenkin korostettu.

– Brändipääoman ohella, mitkä tulevat olemaan tekijöitä, jotka määrittelevät Nokian eron kilpailusta? kysyttiin vielä Economic Timesin toimesta.

– Se tulee olemaan premium-laatu, muotoilu jonka ihmiset välittömästi tunnistavat Nokiaksi. Tulemme olemaan erittäin vahvasti kilpailukykyisiä hinnan osalta, erityisesti Intian kaltaisella markkinalla. Meillä tulee olemaan edessämme kova haaste, ottaa osuutta erittäin kilpailulla markkinalla mutta olemme äärimmäisen luottavaisia mallistoon, jonka olemme kehittäneet, totesi HMD:n CEO Nummela.

Brändin vetovoimaa ei sovi väheksyä

Nokia X.

Suomessa asian osalta liikutaan luonnollisesti vielä aivan toisessa mittakaavassa, mutta myös maailmalla Nokiaan tunnutaan yhä puhelimissa uskovan.

Forbesin haastattelussa HMD globalin CEO Arto Nummela kertoo Nokian aiemmin tekemistä Nokia X -Android-puhelimista, jotka olivat erittäin edulliseen hintaluokkaan suunnattuja, tavallisesta Androidista rajusti eroavia – esimerkiksi Microsoftin ohjelmistoin varustettuja. Halvasta hinnastaan ja vastaavasti heikoista ominaisuuksistaan huolimatta Nokia X -puhelimet keräsivät mielenkiintoisia ostajia.

– Kun aloitimme analyysimme tuosta laitteesta, kuka sitä osti ja mikä heidän aiempi laitteensa oli, näimme monien tulevan huipputason Samsung-laitteista ja Applen iPhoneista. Heille ei ollut mitään järkeä siirtyä, mutta niin he tekivät. Tämän takia on olemassa aivan täysin uniikki mahdollisuus esitellä todellinen Android-laite, hehkuttaa Nummela.

– Tällä kertaa lupaan, että ylitämme heidän odotukset.