Uusi verkkokauppa Teknavi.com

2 miljardin myydyn iPhonen raja häämöttää enää noin vuoden päässä – mullistavan puhelimen esittelystä vierähtänyt nyt yli 13 vuotta

Alkuperäisen iPhonen julkistuksesta tuli tällä viikolla kuluneeksi 13 vuotta.

Applen edesmennyt perustaja ja tuolloin toimitusjohtajana toiminut Steve Jobs esitteli mobiilialan muuttaneen puhelimen 9. tammikuuta 2007 Macworld 2007 -messujen esityksessään Moscone Centerissä San Franciscossa.

Apple on viime aikoina myynyt vajaat 200 miljoonaa iPhonea vuodessa analyytikkoarvioiden mukaan. Apple itse lopetti laitteidensa toimitusmäärien yksityiskohtaisen raportoinnin loppuvuodesta 2018 alkaneen tilikauden 2019 alusta.

Kappalemääräisesti iPhone-myynti on laskenut hieman huippuvuosistaan, kun älypuhelinmarkkina on siirtynyt ensiostajista pääasiassa korvauskysynnän tyydyttämiseen ja puhelinten käyttöajan samalla myös pidennyttyä.

Bloombergin mukaan analyytikot ennakoivat syyskuussa 2020 päättyvän Applen tilikauden 2020 iPhone-toimituksiksi 195 miljoonaa kappaletta. Kuluvan tilikauden toimitukset nostavat iPhone-kokonaismyynnin alusta asti laskettuna noin 1,9 miljardiin kappaleeseen. Näillä näkymin 2 miljardin raja toimituksissa rikkoutuu alkuvuodesta 2021.

Jobs esitteli iPhonen alun perin kolmen laitteen yhdistelmänä: laajakuvanäyttöinen iPod kosketusohjauksella, mullistava matkapuhelin ja läpimurron tekevä internet-viestintälaite. Näistä aluksi erikseen puhuttuaan ne paljastuivatkin yhdeksi uutuudeksi, iPhoneksi.

Myyntiin ensimmäinen iPhone tuli vasta 29. kesäkuuta 2007. Aluksi myynti oli rajoittunutta ja Apple laski myös varsin nopeasti iPhonen hintaa muuttaessaan liiketoimintamallia – alun perinhän Applen suunnitelmiin kuului tehdä operaattorisopimuksia, joissa se sai osan iPhone-liittymän tuomista tuloista. Se siirtyi kuitenkin nopeasti Yhdysvalloissa tavanomaiseen malliin, jossa operaattoreiden kautta puhelimen sai halvemmalla sitoutumalla liittymäsopimukseen.

Nykyisin iPhone-myynti tuo Applen liikevaihdosta suoraan yhä selvästi yli puolet, vaikka esimerkiksi palvelujen ja puettavien laitteiden painoarvo on viime aikoina kasvanut vauhdilla. Lisäksi näidenkin myynti rakentuu iPhone-käyttäjäkunnan päälle, joten iPhonen merkitystä Applelle ei voi ylikorostaa.

Suomessa iPhone saapui virallisesti myyntiin vasta toisen sukupolven iPhone 3G:n myötä. Lisäksi vasta toisen polven yhteydessä nähtiin App Store -sovelluskauppa, joka todella teki iPhonesta uudenlaisen käyttöliittymän ohella sellaisen mullistuksen, jona sen vaikutuksen tänä päivänä tunnemme.