Facebook julkisti Ray-Banin kanssa tyylikkäät älylasit - varustettu kahdella kameralla ja kaiuttimella

Facebook on julkistanut yhdessä Ray-Banin kanssa uudet älylasit, joiden nimi on Ray-Ban Stories.

Ray-Ban Stories -lasit ovat varustettu kahdella 5 megapikselin kameralla, joilla voi tallentaa korkeintaan 30 sekunnin mittaisia videoita ja valokuvia. Nämä siirtyvät langattomasti Wi-Fi-yhteydellä älypuhelimeen uuteen Facebook View -sovellukseen, jossa voi tehdä muokkauksia ennen sisältöjen jakamista eri sovelluksiin, kuten Facebook, Instagram, WhatsApp, Facebook Messenger, Twitter, TikTok ja Snapchat.

Laseissa on kuvaamiseen painike, minkä lisäksi ne tukevat myös puheohjausta (esimerkiksi ”Hey Facebook, take a video”). Pääsiassa on lasit tarkoitettu esimerkiksi nopeaan eri tilanteiden kuvaamiseen siten, miltä ne näyttävät omasta näkökulmasta.

Itse lasien muistiin mahtuu muutamia kymmeniä 30 sekunnin videoita tai noin 500 kuvaa.

Kameroiden lisäksi lasit on varustettu kolmella mikrofonilla sekä kaiuttimilla molemmissa sangoissaan, mikä mahdollistaa niiden käytön Bluetooth-kuulokkeiden tavoin puheluihin tai esimerkiksi musiikin tai podcastien kuuntelemiseen. Toistoa voi hallita ja äänenvoimakkuutta säätää sangasta löytyvän kosketustoimintoalueen avulla.

Lasien hinta alkaa 299 dollarista, nousee polarisoiduilla linsseillä 329 dollariin ja eri ympäristöihin sopivilla linsseillä 379 dollariin. Lisäksi lasit ovat saatavilla myös voimakkuuksilla. Erilaisia klassisiin Ray-Ban-malleihin perustuvia tyylejä on neljä erilaista: Wayfarer, Wayfarer Large, Round ja Meteor, ja yhteensä tyyleistä ja viidestä eri värivaihtoehdosta kertyy 20 eri yhdistelmän valikoima.

Aluksi lasit tulevat nyt saataville vain valituilla markkinoilla – Yhdysvalloissa, Kanadassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Irlannissa ja Australiassa. Myyntikanavat ovat laajat Ray-Banin jälleenmyyjien ja Ray-Banin omistajan EssilorLuxottican omien liikkeiden sekä verkkokaupan kautta.

Laseissa on eteenpäin näkyvä valkoinen merkkivalo, joka kertoo kun laseilla kuvataan. Lisäksi käyttäjälle näkyvä merkkivalo kertoo esimerkiksi akun varauksesta ja esimerkiksi parituksen tilasta älypuhelimen kanssa.

Ray-Ban Stories -laseissa on valkoinen merkkivalo, joka kertoo kuvaamisesta.
Ray-Ban Stories -laseissa on valkoinen merkkivalo, joka kertoo kuvaamisesta.
Videot ja kuvat siirtyvät Ray-Ban Stories -laseista Facebook View -sovellukseen.
Videot ja kuvat siirtyvät Ray-Ban Stories -laseista Facebook View -sovellukseen.

Lasien akunkestoksi kerrotaan noin kuusi tuntia ajoittaisessa käytössä. Täysi lataus tyhjästä täyteen vie noin tunnin. Lasien mukana toimitetaan säilytys- ja latauskotelo, jossa on kapasiteettia lasien lataamiseen kolmesti. Latauskotelo itsessään ladataan sen USB-C-liitännän kautta.

Facebookin mukaan se ei käytä laseilla kuvattuja videoita tai kuvia mainosten personointiin.

Facebookin ja Ray-Banin yhteistyössä Ray-Ban Stories -lasit ovat vasta ensimmäinen askel. Pidemmällä tähtäimellä Facebookin tavoitteena on tuoda markkinoille varsinaiset lisätyn todellisuuden lasit, jotka ovat varustettu myös näytöillä.

Aiemmin Facebookin kilpailija, Snapchatista tunnettu Snap on tuonut markkinoille useampia versioita omista Spectacles-kameralaseistaan. Niihin verrattuna Ray-Ban Stories -lasit ovat huomattavasti elegantimmat ja ulkonäöltään lähempänä tavallisia aurinkolaseja.