Apple ja Google kisaavat sähköisen sisällön myynnistä

Apple on viimein lisännyt App Storeen odotetun tilausmallin, joka mahdollistaa sähköisten lehtien, musiikin ja videosisällön ostamisen kestotilauksena. Julkistus on saanut osakseen sekä kiitosta että murskaavaa kritiikkiä. Kuluttajien kannalta lisäys on toivottu, mutta sisällön myyjät ovat tyrmistyneitä Applen myyntiehtoihin että hinnoitteluvaateisiin.

Jos kuluttaja tekee tilauksen App Storen tai iOS-laitteeseen asennetun sovelluksen sisältä, Apple ottaa 30 prosenttia myyntihinnasta itselleen. Osuus on sama, jonka Apple ottaa myös App Storessa myytävien sovellusten myyntihinnasta.

Ennakkoon esitettyjen arvioiden vastaisesti uudet ehdot mahdollistavat sisällön myynnin myös App Storen ulkopuolella, joten esimerkiksi sisällön myyjän oman nettisivun kautta tehdyistä tilauksista Apple ei vaadi osuutta. Ehdoissa kuitenkin määritellään, että App Storessa tai sovelluksen sisällä on tarjottava sisältö on hinnoiteltava alimman ulkopuolisen hinnan mukaan. Täten App Storen kautta myytävän sisällön hintaa ei voida korottaa Applen osuuden kattamiseksi.

Pian Applen julkistuksen jälkeen Google vastasi haasteeseen esittelemällä omaa kilpailevaa myyntimalliaan Android-laitteille. Google One Pass –mallissa julkaisijat voivat säätää hinnoitteluaan selvästi vapaammin. Wall Street Journalin mukaan Google ottaisi Applen vaatiman 30 prosentin sijaan vain 10 prosentin osuuden myyntihinnasta.

Googlen malli on sisällön myyjille edullisempi myös siksi, että Applesta poiketen asiakastiedot on luvattu jakaa myyjien kanssa.

Henri Kuokka