VTT: Kolmasosa henkilöauton polttoaineesta kuluu kitkan voittamiseen

Henkilöauton polttoaineenkulutuksesta peräti kolmasosa kuluu kitkaan, kertoo VTT. VTT:n tutkimuksen mukaan uuden teknologian avulla voidaan kitkaa kuitenkin pienentää auton eri osissa parhaimmillaan 80 prosenttia.

Autojen polttoaineenkulutusta ja päästöjä voitaisiinkin tutkimuksen perusteella vähentää maailmanlaajuisesti 5–10 vuoden kuluessa 18 prosenttia ja 15–25 vuoden kuluessa jopa 61 prosenttia.

Nykytekniikalla vain 21,5 prosenttia polttoaineesta menee auton varsinaiseen siirtoon, loppu on energiahukkaa.

Henkilöauton polttoaineen energiasta menee pakokaasuihin 33, jäähdytykseen 29 ja mekaaniseen voimaan 38 prosenttia, josta kitkahäviöiden osuus on 33 ja ilmanvastustuksen 5 prosenttia. Sen sijaan sähköauton kitkahäviöt ovat puolet polttomoottoriauton häviöistä.

Kitkaa voidaan VTT:n mukaan vähentää uusilla teknisillä ratkaisuilla, joita ovat uudenlaiset pinnoiterakenteet, pinnan teksturointimenetelmät, voiteluöljyn uudet lisäaineet, matalan viskositeetin voiteluaineet, ioniset nesteet sekä matalakitkarenkaat, joiden paine on tavallista korkeampi.

Suomessa mahdolliset säästöt kitkan vähentämisestä lyhyellä aikavälillä (5–10 vuodessa) merkitsisivät 700 miljoonan kilogramman hiilidioksidivähennyksiä ja 430 miljoonan euron säästöjä vuodessa.

Autonkuljettaja voi vaikuttaa auton polttoainekulutukseen merkittävästi. Vähentämällä ajonopeutta esimerkiksi 110 kilometrin tuntinopeudesta tasan 100:aan säästyy polttoainetta 16 prosenttia. Ajamalla hitaammin voidaan renkaan painetta nostaa, ja paineen lisäys 2 baarista 2,5:een säästää polttoainetta 3 prosenttia.

Teknari