Volvo esittelee uutta moottoritekniikkaa XC90:n myötä

Ruotsalaisvalmistaja esittelee uuden XC90:n pellin alle niin sanotun Twin Engine –tekniikkaa. Kyseessä on bensiinimoottorin ja sähkömoottorin muodostama hybridijärjestelmä, jonka myötä 7-paikkaisen maasturin hiilidioksidipäästöt on saatu puristettu lukemaan 60 g/km. Tehoa kokonaispaketissa on 400 hevosvoimaa ja vääntöä 640 Nm, joten suorituskykykin lienee kohdallaan.

Twin Engine –versio tullaan tuntemaan mallimerkinnällä T8 ja toteutukseltaan se vastaa V60 D6 ladattavaa dieselhybridiä. Sähkömoottori huolehtii siis taka-akselin vedosta ja polttomoottorilla käytetään etupyöriä.

XC90:ssä tullaan toki näkemään pelkästään perinteisellä polttomoottoritekniikallakin varustettuja autoja. Luvassa ovat ainakin 190 ja 225 hevosvoimaiset dieselit, ja 254 sekä 320 hevosvoimaiset bensiinimoottorit.

Uusien moottoreiden lisäksi XC90 on Volvon ensimmäinen malli, joka käyttää valmistajan skaalautuvaa alusta-arkkitehtuuria. ” Uusi SPA-tekniikkamme on suunniteltu alusta alkaen hyödyntämään sähkötekniikoita. Niinpä kaksoismoottoriratkaisu ei rajoita tavara- tai matkustustilaa”, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Volvon uusi maasturimalliston lippulaiva julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.