Vertailu: uusi Mini vastaan Audi A1 ja Citroën DS3 – tämä Minin ominaisuus yllätti

Loppuvuonna 2013 Englannissa esitelty uusi Mini tuli Suomessa kauppoihin maaliskuussa 2014. Teknavi kirjoitti kolmannen sukupolven Minin testistä numerossa 3/2014.

Silloin kiitimme ohjaamon noussutta laatuvaikutelmaa, sisämelun vähentymistä ja noin 10 sentillä 3,85 metriin kasvanutta kokonaismittaa, mikä teki hyvää tiloille – etenkin tavaratilalle, joka oli kasvanut lähes tavallisen pikkuauton tasolle 211 litraan. Ohjaus sekä nopeana että tarkkana. Lisähauskuutta ajamiseen sekä tuntumaa tienpintaan paransi säädettävä iskunvaimennus.

Uusi kaksilitrainen, 192 heppainen bensaturbo vei autoa kevyesti, vaikka useimmille riittäisi Cooperin 1,5-litraisen ja kolmisylinterisen bensaturbon 136 heppaa. Kuusiportainen automaattivaihteisto toimi hyvin. Urheiluistuimista löytyi mainio sivuttaistuki. Kojelaudan iso pyöreä näyttö oli säilynyt, mutta nopeusmittari siirtyi perinteisempään paikkaan ratin taakse.

Edelleen hieman häiritsi kova hinta ja piukat takatilat kasvaneesta kokonaismitasta huolimatta.

Sitten veimme numerossa 6/2014 kolme hauskaa pikkuautoa vertailuun. Siihen valikoitui Audi A1 1.4 TFSI COD 1,4-litraisella ja 140-hevosvoimaisella bensaturbolla, Citroën DS3 THP 155 pippurisella 156-heppaisella bensaturbolla ja uuden Mini Cooperin moottoriksi valittiin täysin uusi kolmisylinterinen 1,5-litrainen bensaturbo, josta löytyi tässä yksilössä aiemmin mainitut 136 heppaa.

A1 on tyypillinen Audi. Sen laatuvaikutelma vakuuttaa, ohjaamon ergonomia on kohdallaan, eikä ajettavuus pane kuskin kulmia kurttuun. Kaikki on helppoa ja vaivatonta, mutta samalla ehkä hieman tylsää. Varman päälle pelaaminen hioo väkisinkin särmiä.

DS3 on ehkä siinä mielessä epätyypillinen Citroën, että se ei ole kovin mukava. Mutta se onkin syntynyt Citroënin urheilullisen mallin tyylin korostajaksi – onhan se etäistä sukua DS3-ralliautolle. Fiilispuolella DS3:ssa on monia hauskoja yksityiskohtia, eikä sen ulkonäkökään jätä kylmäksi.

Mini Cooper on toisaalta BMW:n alaisuudessa saksalainen, mutta sitä markkinoidaan vahvasti brittiläisen historiansa avustuksella. Kyseessä on kolmikon vahvin kulttiauto, joka elää ja hengittää muotoilunsa sekä erilaisuutensa voimalla. Mini on myös vertailukolmikon tuorein tulokas, joka kasvoi viimeisimmässä sukupolvenvaihdoksessa selvästi, mutta on silti yhä erittäin kompaktin kokoinen.

Maantiellä Audi on mukava matkakumppani,, Citroën ei jää paljon jälkeen ja Mini on kaksijakoinen, toisaalta hauska, mutta auton voima ei välity tiehen parhaalla mahdollisella tavalla. Käsittelyradalla Audi vakuuttaa, Citroën on yhtä ketterä, mutta sen ohjaus ei ole yhtä hyvä ja Minin heikko pito yllätti. Kulutuslenkillä autoihin ei juuri eroja saatu. Moottorin ominaisuuksissa Mini vetää pisimmän korren.

Miksi uusi Mini kärsi vertailutappion? Lue tuomio ja vertailu kokonaisuudessaan Teknavin lehdestä.

Teknavi 6/2014: Vertailussa pienet ja pirteät

ja ensityypit numerosta 3/2014.