Vaihtoehto mopoautolle – 15-vuotias voi ensi vuonna päästä henkilöauton rattiin

Valitse kaikki tarvitsemasi autoilun palvelut edulliseen kuukausihintaan.

Klikkaa All In One >>>

Vuonna 2016 Suomessa oli rekisterissä noin 10 000 mopoautoa. Viralliselta ajoneuvoluokaltaan kyseessä on L6e-ajoneuvoluokan mukainen kevyt nelipyörä, jonka kuormittamaton omamassa saa olla enintään 350 kilogrammaa ja rakenteellinen huippunopeus 45 km/h. Mopoautojen turvallisuus on puhuttanut jo pitkään, eikä ajoneuvoluokalla ole lähellekään henkilöautojen vertaisia vaatimuksia. Juuri turvallisuus on yksi merkittävimmistä syistä, minkä vuoksi Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää nopeusrajoitettujen henkilöautojen käytön sallimista alle 18-vuotiaille kuljettajille. Muutos voisi tulla voimaan ensi vuoden alusta 1.1.2019.

Nopeusrajoitetun henkilöauton toteutukselle mietitään parhaillaan ratkaisumalleja. Yksi vaihtoehto olisi henkilöauton muutoskatsastaminen traktoriksi, jonka kuljettamiseen riittäisi T- tai LT-kortti. Tämä tosin vaatii nopeusrajoituslaitteiston lisäksi mahdollisesti vetokoukun asentamista ja takapenkin poistamista. Itse nopeudenrajoitin kustantaa asennuksineen noin 400 euroa, ja se pystytään periaatteessa asentamaan kaikkiin sähköisillä kaasupolkimilla varustettuihin autoihin. Muita mahdollisia ehdotuksissa olleita rajoitteita voisi olla esimerkiksi 100 kW:n (136 hv) tehoraja, sekä vaatimus ESC-järjestelmästä.

Turvallisuuden lisäksi nopeusrajoitettua henkilöautoa puoltaa kokonaiskustannukset. Uusi mopoauto maksaa noin 10 000 euroa, joten hintaero uuteen pieneen henkilöautoon jää lähinnä nimelliseksi. Jälleenmyyntiarvo henkilöautolla on kuitenkin parempi, ja nopeudenrajoittimen poistamalla käyttöä voi jatkaa B-kortilla.

Olipa ratkaisu mikä hyvänsä, on tilanne turvallisuuden kannalta huomattavasti parempi kuin nykyisten mopoautojen kohdalla. Ennen kaikkea rajoitetusta massasta johtuen mopoautojen törmäysrakenteet ovat hyvin kevyet, eivätkä pysty suojaamaan matkustajia läheskään yhtä hyvin kuin modernit pikkuautot. Tämän lisäksi aktiiviset turvavarusteet, kuten vuodesta 2012 lähtien pakollinen ESC-ajonvakautus, parantavat turvallisuutta merkittävästi.

Kuva: Autotuojat- ja teollisuus ry