Viisi metriä villiä visiota – Lexus esitteli sähköistä tulevaisuuttaan

Vielä marraskuun aikana julkistetaan Lexuksen ensimmäinen täyssähköauto, mutta siihen asti arvailemme tulevaisuuden suuntaa tämän tehokkaan ja suuren Lexus LF-30 -konseptiauton muodoista.

Tokion autonäyttelyssä paljastettiin Lexuksen LF-30 -konseptimalli, joka näyttää suuntaa merkin sähköistymisestä. Neljällä napamoottorilla ja sähköisellä ohjauksella varustettu viisimetrinen malli lupailee poikkeavaa ajokokemusta. Tätä varmasti tukee sähköisen voimalinjan 400 kW (544 hv) huipputeho.

Mallmerkinnän mukaisesti itse automerkin perustamisesta on kulunut nyt 30 vuotta. Lexuksen ensimmäinen hybridimalli, RX 400h, nähtiin vuonna 2005. Nyt LF-30 -konseptimalli ottaa valmistajan mukaan ison loikan eteenpäin monellakin saralla. 

Sille lupaillaan yli 500 kilometrin toimintamatkaa 110 kWh akusta ja suurin tuettu latausteho on 150 kW. Auton omamassaksi on merkitty 2 400 kg. Lukuarvoihin on syytä suhtautua varauksella niin kauan kun kyse on konseptiautosta, mutta ehkä tämä antaa vihiä mikä olisi mahdollista pian esiteltävän tuotantoauton suhteen.

Lexus esittelee ensimmäisen täyssähköautonsa vielä marraskuun aikana. Tuleva malli on tärkeä lisä tulevaisuuden tiekartassa, jolta löytyy niin perinteisiä, ilman latausmahdollisuutta varustettuja, hybridejä kuin myös ladattavia hybridejä sekä täyssähköautoja.

Lexus esittelee ensimmäisen ladattavan hybridimallinsa sekä täyssähköautospesifisen alustarakenteen seuraavan vuosikymmenen alussa ja vuoteen 2025 mennessä kaikista Lexuksen malleista tulee olemaan tarjolla sähköistetty versio. Näin Lexus tähtää maailmanlaajuisesti sähköistettyjen ajoneuvojen osuuden kasvattamiseen perinteisten polttomoottorilla varustettujen malliversioiden ohi.

Lexus LF-30 -konsepti

Neljällä napamoottorilla varustettu Lexus LF-30 on muotoiltu uudella tavalla, sillä napamoottoreiden käyttäminen mahdollistaa lähelle kulmia sijoitetut pyörät. Täyssähkötekniikan myötä Lexuksen tunnusomainen etusäleikön muotoilu on laajentunut koko auton alueelle. Tuulilasi jatkuu yhtenä muotona aina auton takaosaan asti korostaen siiven muotoisia ajovaloja.

Sivuikkunoiden valonläpäisykyky on säädettävissä, jotta matkustajat voivat valita vapaasti maisemien tarkkailun ja yksityisyyden välillä. Konseptiauton ulkoväri ”Voltaic Sky” edustaa uudenlaista metalliväriä, jossa lakkakerros sisältää ripauksen sinivihreää sävyä.

Sisätilojen muotoilussa inspiraation lähteenä on ollut Tazuna, ikiaikainen tapa jolla yhdellä ohjaksella on luotu luottamuksellinen suhde hevosen ja ratsastajansa välille. Tässä ideologiassa kuljettaja on yhtä auton kanssa ja konseptissa se tarkoittaa, että järjestelmät kommunikoivat kuljettajan kanssa muun muassa lisätyn todellisuuden avulla. Eleohjauksesta huolimatta jokainen kytkin on pyritty sijoittamaan mahdollisimman hyvin kuljettajan ulottuville.

Lexus Advanced Posture Control säätää sähkömoottorien tehoa yksittäisten pyörien osalta. Järjestelmä pystyy säätämään jokaisen pyörämoottorin tehoa siten, että tilanteesta riippuen ajoneuvo voi olla esimerkiksi täysin etuvetoinen, takavetoinen tai nelivetoinen. Lexus aikoo tuoda tämän teknologian tuotantomalleihin, jotta sähköistettyjen ajoneuvojen hyödyt saadaan realisoitua täysimääräisesti.

Ohjaus on toteutettu täysin sähköisesti ilman mekaanista yhteyttä ohjauspyörän ja etupyörien välillä. Tässä suhteessa Tazuna ei siis ole läsnä. Lexus LF-30 -konseptimallin lataus on toteutettu johdottomasti, josta merkki povaa tulevaisuuden ratkaisua.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Koeajossa Lexus ES 300h – menestyksen palikat
Älä aja pimeänä – varmista valojen palaminen omasta autosta
Tokion autonäyttelyssä katse tulevaisuudessa – Toyotalta pramea polttokennoauto ja paljon muuta

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.