Uusi Civic Type R tulee rajumpana kuin koskaan ennen

Hondan mallistosta on puuttunut viiden vuoden ajan niin sanottu hot hatch. Nyt Civic Type R tekee paluun pitkän odotuksen jälkeen.

Uusin malli on ensimmäistä kertaa turboahdettu ja tehoa ja vääntöä on enemmän kuin koskaan ennen Hondan Type R -malleissa. 2,0-litrainen VTEC TURBO tuottaa 310 hevosvoimaa, joka saavutetaan 6500 minuuttikierroksella. Joustavuutta tuo 400 Nm vääntö, joka on käytettävissä jo 2500 kierrokselta. Meno jatkuu turbokoneelle varsin korkealle ja punaraja tulee vastaan 7000 lukemassa. Takaosasta löytyy neljä ulostuloa ja ääniin kerrotaan panostetun paljon.

Teho viedään eturenkaille kuusiportaisen lyhytliikkeisen manuaalivaihteiston kautta ja pidosta huolehtii vakiovarusteinen tasauspyörästön lukko. Uusi Civic Type R kiihtyy sataseen 5,7 sekunnissa ja kerää huippunopeutta 269 km/h, mitkä ovat etuvetoisten autojen luokassa kovia lukemia. Tehtaan mukaan testiyksilöllä kellotettiin Nürburgringin vanhalla radalla varsin kova aika: 7 minuuttia 50,63 sekuntia.

​

Uusi Type R tarjoaa huomattavasti edeltäjiään enemmän elektroniikkaa ja varustelumahdollisuuksia. Autossa on vakiona Hondan uusin Honda Connect-multimediajärjestelmä, automaatti-ilmastointi sekä kaupunkinopeuksilla toimiva automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lisävarusteinen GT Pack tuo mukanaan kuljettajalle monenlaisia apujärjestelmiä kuten etutörmäysvaroittimen, kaistavahdin, aktiiviset valot, kuolleenkulman varoittimen ja aktiivisen vakionopeudensäätimen. Pakettiin kuuluu myös päivitetty stereojärjestelmä sekä navigointi.

Aiempaa laajemman varustelun lisäksi kuljettajalla on mahdollisuus vaikuttaa auton käytökseen ajotilan valinnalla. +R-moodi terävöittää kaasunvastetta, vaikuttaa ohjausvasteeseen ja jäykistää adaptiivista iskunvaimennusta.

Uusi Civic Type R saadaan Eurooppaan heinäkuun aikana. Teknavin toimitus odottaa kädet syyhyten pääsyä kautta aikojen rajuimman Type R:n rattiin.