Uljas loivakattoinen – uusi Mercedes-Benz GLE Coupé

Mercedes-Benz GLE Coupé on aiempaa suurempi ja tarjoilee myös S-sarjasta tuttuja lisävarusteita kuten älykkään E-Active Body Control -alustan.

Mercedes-Benz GLE Coupé on SUV, jonka nimeen on lisätty nykytapojen mukaan Coupé-tarkenne kertomaan loivemmin laskevasta kattolinjasta. Nimen GL viittaa maastoautoiluun tai SUV-luokkaan ja perässä oleva E kuvaa Mercedes-Benzille tutusti kokoluokkaa. Nyt nähtävä GLE Coupé edustaa mallin toista sukupolvea.

Tuulilasia on kallistettu entistä voimakkaammin istumaan yhteen kattolinjan kanssa. Lokasuojien levikkeet ovat perusvarustelussa mustat ja lisähintaan niihin saa maalin AMG Line -paketin myötä. Omintakeiset kaksiosaiset takavalot ja takaosan kylkien pullistukset luovat autolle sen ulkonäköä.

Mittaa on tullut edeltäjään nähden 20 millimetriä lisää ja lanteille on kertynyt 7 millimetriä lisää leveyttä. Kokonaispituus on nyt 4 939 millimetriä ja leveys 2 010 millimetriä. Akseliväli on aiempaa 20 millimetriä runsaampi, mutta ilman Coupé-merkintää myytävä GLE tarjoaa yhä runsaamman akselivälin.

Tavaratila on runsas tarjoillen perusmuodossakin 655 litraa tilavuutta. Käytettävyyttä varmistellaan magneetein kiinnitetyn peitteen ja suhteessa 40/20/40 –taittuvien takaselkänojien avulla. Suurimmillaan tilavuus on 1 790 litraa ja tätä auttaa yli kaksi metriä tasaista lattiaa.

Diesel edellä

Julkaisun jälkeen aloitetaan kahdella kuusisylinterisellä turbodieselmoottorivaihtoehdolla. Näissä OM 656 -dieselmoottori tarjoillaan kahtena eri tehoversiona: GLE Coupé 350 d 4MATIC, jossa on tehoa 200 kW (272 hv) ja vääntöä 600 Nm sekä GLE Coupé 400 d 4MATIC, jonka teho on 243 kW (330 hv) ja vääntö 700 Nm. Ilmoitettu polttoaineen kulutus liikkuu molemmilla malleilla noin 7,5–8,0 litran tuntumassa sataa kilometriä kohden.

Mallinimensä mukaisesti molemmat on varustettu myös nelivedolla. Sähköisesti ohjatun lamellikytkimen avulla voimaa välitetään akseleille tarpeen ja tilanteen mukaan. Vaihteisto on aina automaattinen 9G‑Tronic, ja nokkelimmat osasivatkin jo päätellä sen tarjoavan 9 pykälää.

Uudessa GLE Coupéssa on vakiona kierrejousiin perustuva urheilulliseksi ja jäykemmäksi viritetty alusta. Lisävarusteena autoon on saatavana edelleen kehitetty Airmatic-ilmajousitusjärjestelmä, jonka iskunvaimennus mukautuu jatkuvasti tienpinnan epätasaisuuksiin ja ajotilanteeseen. Ilmajousitus pitää maavaran samana, riippumatta siitä, miten paljon kuormaa autoon on lastattu. Maavara on myös säädettävissä ajonopeuden ja tilanteen mukaan joko automaattisesti tai napista painamalla.

Mukavuuden ja lisävarustelistan huipulta löytyy, S-sarjasta tuttu, Airmatic-ilmajousitukseen yhdistetty E-Active Body Control -alusta. Se on valmistajan mukaan markkinoiden ainoa järjestelmä, jossa kunkin pyörän jousitusta ja iskunvaimennusta voidaan säätää pyöräkohtaisesti. Sillä pystytään vastustamaan kallisteluliikkeiden lisäksi myös korin nyökkäilyä vastaan. E-Active Body Control toimii 48 voltin sähköjärjestelmän avulla ja osaa ottaa sähköenergiaa talteen järjestelmän energiankulutuksen minimoimiseksi.

Kuljettajalle tarjoillaan tietoa kojelaudan kahden 12,3 tuuman näytön välityksellä. Mercedes-Benzille tuttua on myös oviverhoiluista toiseen näyttöjen alareunaa pitkin jatkuva somisteosa. Sekä vakiovarusteiset urheiluistuimet että kojelaudan yläpinta on verhoiltu GLE Coupéssa keinonahalla.

Kuvat: Valmistaja

Lue lisää:
Tässä tulee ensimmäinen täyssähköinen tila-auto premium-luokkaan
Koeajossa Ferrari 812 Superfast – viehättäviä muotoja, sulosointuja ja räjähtävää suorituskykyä
Mercedes-Benz Vision EQS – sähköisten tähtikeulojen tulevaisuuden lippulaiva

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.