Tokion autonäyttelyssä katse tulevaisuudessa – Toyotalta pramea polttokennoauto ja paljon muuta

Avoin tulevaisuus -teemalla järjestettävä Tokion autonäyttely tulkkaa tulevaa. Toyota esittelee muun muassa uuden polttokennoauton ja mielenkiintoisen konseptin.

Tokion autonäyttely järjestetään 46. kertaa 24.10.–4.11. ja teemana on ”avoin tulevaisuus”. Japanissa on aina sukellettu tulevaisuuteen, joten tälläkin kertaa autonäyttelyssä nähdään konsepteja ja visioita liikenteen sähköistymisen ja ajamisen automatisoitumisen saralta. Myöskään uudenlaiset liikkumisen muodot eivät jää huomiotta.

Toyotalle tämä estradi on eräänlainen kotikenttä, joten sen paletti on tutusti vahva. Uusi polttokennoteknologiaan pohjautuva Mirai sekä kuljettajan ja auton yhteyttä tutkiva LQ-konsepti kuuluvat Toyotan osaston tärkeimpiin edustajiin

Polttokennolla Mirai

Jos Toyota Mirai kuulostaa jo ennestään tutulta, niin se johtuu siitä että kyseinen polttokennoauto on ollut ostettavissa jo vuodesta 2014 lähtien. Tällä kertaa kyse on toisen sukupolven edustajasta ja auto tuntuu kypsyneen monellakin tavalla.

Ensimmäinen Mirai oli ehkä enemmänkin esittelemässä koko polttokennoteknologian olemassaoloa. Se tarjosi toki 500 kilometrin toimintamatkan paikallispäästöttömällä autolla, joka oli kuitenkin tankattavissa täyteen vain muutamassa minuutissa. Autoja myytiin noin 10 000 kappaletta.

Ulkonäön osalta uusi Mirai nousee haluttavuudessa aivan uudelle tasolle ja valmistajakin myöntää tämän. Myös teknistä kehitystä on tapahtunut, sillä Toyota lupailee noin 30% edeltäjää pidempää toimintamatkaa. Takavetoinen auto mahduttaa lähes 5 metrin mittaan paikat 5 matkustajalle.

Yhteydessä LQ

Toyota Concept-i julkaistiin vuonna 2017 ja nyt sen pohjatyötä jatkaa nyt nähtävä LQ-konsepti. Toyotan tavoitteena on rakentaa uudenlainen yhteys auton ja kuljettajan välille. Tämän saavuttamiseksi käytetään korkean automaatiotason lisäksi auton Yui-nimeä kantavaa tekoälyä, joka on suunniteltu oppimaan kuljettajalta ja tuottamaan yksilöllinen liikkuvuuskokemus.

Konsepti on osa Toyotan strategiaa suunnata myös liikkuvuuspalveluiden puolelle. Toyotan visiossa liikkumispalveluista ihmisillä on fyysisen liikkumisen lisäksi tarve tunnerikkaaseen liikkumiskokemukseen. Yui pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.

Yui kommunikoi kuljettajan kanssa sekä interaktiivisin äänikomennoin että muiden keinojen turvin: älyistuin, ilmastointi ja ajoneuvon sisävalaistus ovat vain osa niistä ihmisen ja koneen välisistä rajapinnoista, joita Yui hyödyntää ohjatessaan auton toimintaa.

Toyotan Tokion tarjonta ei suinkaan rajoitu näihin kahteen ajoneuvoon. Lisäksi Toyota esittelee erilaisia sähkökäyttöisiä liikkumisavustimia, ultrakompaktin sähköauton sekä Tokion olympialaisia varten suunnitellun version voimakkaasti automatisoidusta e-Palettesta.

Tokion autonäyttely on äärimmäisen mielenkiintoinen tapahtuma juuri tulevaisuudenverhon raottamiseksi. Tämän vuoden teema kannustaa autonvalmistajia kurottamaan ehkä vielä tavallistakin pidemmälle. Kuhina on kova koko alan ympärillä, sillä suuria muutoksia mietitään jatkuvasti.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Koeajossa täysin uusi Toyota Corolla – isojen saappaiden täyttäjä
Toyotalta tarjolle korotettu Corolla maastomausteilla
Ensituntuma: Toyota Corollan uusi aikakausi – tavoitteena myydyimmän auton titteli

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.