Taksikenttä uudistuu heinäkuun alussa – myös kohuttu Uber palaa Suomeen

Uusi liikennepalvelulaki astuu voimaan heinäkuun alussa. Tämä tuo ison muutoksen muun muassa taksiliikenteeseen, joka vapautuu sääntelystä.

Heinäkuun alusta lähtien taksitolpille voi tulla monenlaista kalustoa. Kuka tahansa voi alkaa ajaa taksia, kunhan suorittaa kuljettajakokeen ja läpäisee terveys- ja turvallisuusselvitykset. Näiden lisäksi yksityisen ja omalla autolla ajavan kuljettajan täytyy hankkia myös ajoneuvokohtainen taksiliikennelupa. Aiemmasta taksilupien sääntelystä siis luovutaan, eikä taksilupien määrää rajoiteta, mutta samalla myös alueelliset velvoitteet esimerkiksi syrjäseuduilta poistuvat.

Yksi mielenkiintoinen paluun Suomeen tekevä toimija on kyydinvälityspalvelu Uber. Applikaatiopohjainen kyytipalvelu rantautui Suomeen ensimmäisen kerran loppuvuodesta 2014, mutta keskeytti toimintansa erinäisten vaiheiden jälkeen elokuussa 2017. Uber erottautui markkinoille tullessaan applikaatiollaan. Silloin oli uutta, ettei asiakkaan ja kuljettajan välillä tapahdu varsinaisesti mitään kanssakäymistä. Toiminta ei ole muuttunut tämän osalta, eli auton halutessaan asiakas avaa applikaation, joka hyödyntää laitteen sijaintia ja asiakas vain kertoo kohteen. Tämän jälkeen applikaatio näyttää matkan hinta-arvion, ja asiakas päättää haluaako tilata auton vai ei. Tilattu auto näkyy kartalla, josta asiakas pystyy seuraamaan auton lähestymistä. Matkan jälkeen asiakas saa sähköpostiinsa kuitin, jossa näkyvät matkan kesto, ajettu reitti sekä toteutunut hinta.

Viimeisen vuoden aikana Suomessa useammat taksiyhtiöt ovat lähteneet kilpailemaan saman tyylisillä applikaatioilla. Niitä löytyy pääkaupunkiseudulla toimivilta isoimmilta yrityksiltä kuten Taksi Helsingiltä, Lähitaksilta sekä Kovaselta. Heinäkuun alusta lähtien asiakkaalla ei siis ole enää yhtä numeroa, josta tilata mikä tahansa Helsingissä ajava taksi, vaan asiakkaan täytyy itse päättää miltä yhtiöltä taksin haluaa tilata. Useamman yhtiön yhteiset taksinvälityskeskukset säilyvät todennäköisesti jollain asteella. Taksitolpat säilyvät edelleen ja taksikylttiä käyttävät autot ovat oikeutettuja ajamaan näille. Tolpaltakin taksin ottaessa vastuu hinnan selvittämisestä on kuitenkin asiakkaalla, joskin hinnoitteluperusteet tulee olla helposti asiakkaan saatavilla.

Uber tähtää erityisesti alustaksi omalla autolla ajamisesta kiinnostuneille. Toimeen voi ryhtyä täysipäiväisyys mielessä, tai vaihtoehtoisesti vaikka viikonloppukuskiksi. Osana koko ideaansa Uber haluaa olla mukana modernissa jakamistaloudessa ja parantaa toimintamallillaan autojen käyttöastetta. Applikaation lisäksi Uber tarjoaa tukea ja avustusta kuljettajaksi haluaville lupamenettelyissä, ja yhtiöllä on myös yhteistyökumppaneita esimerkiksi ammattivakuutuksien hankkimiseksi. Uber tullaan näkemään Suomessa kahdella globaaleilta markkinoilta tutulla tuotteelta. UberX on niin sanottu perustaso, jolloin auto saa olla enintään 10 vuotta vanha. Hieman kalliimmaksi tulee asettumaan Uber Black, jonka alla vaaditaan korkeintaan viisi vuotta vanha auto, ja tämän lisäksi kuljettajalle asetetaan yhtiön sisäisiä vaatimuksia.

Yksi suurimmista kysymyksistä koko uudistuksen osalta tulee olemaan hintataso. Uber painottaa hinnoittelunsa olevan dynaamista ja kysynnästä riippuvaa, ja samaan malliin siirtynevät ainakin jollain asteella myös monet isommat yhtiöt. Asiakkaan on siis syytä olla normaalia tarkempana heinäkuun alussa, jolloin ensimmäisen kerran nähdään uudistuksen vaikutuksia.

Esimerkki Uber-matkasta.

Kuvat: Mikko Autio