Sähköä ilmassa – Mini esitteli täyssähköversion ja isomman akun lataushybridiin

Juhlavuotta juhliva Mini esittelee Frankfurtissa kaksi uutuutta. Mini Cooper SE on täyssähköinen ja Mini Cooper S E Countryman All4 lataushybridi. 

Minillä on käynnissä juhlavuosi. Kerroimme kattavasti Minin 60 vuotta kestäneestä historiasta jo aiemmin. Tällä kertaa katse kohdistetaan tulevaisuuteen uuden täyssähkömallin ja uudistuneen lataushybridin myötä.

BMW:n omistuksessa oleva Mini mainostaa Mini Cooper SE:n olevan kokoluokassaan ensimmäinen premium-tason täyssähköauto. Samaan aikaan lataushybridi Mini Cooper S E Countryman All4 päivittyy tarjoamaan 30% entistä pidemmän toimintamatkan. Olisipa sen mallinimi lyhentynyt saman verran. 

Sähköinen Mini Cooper SE 

Perinteisellä polttomoottorivoimalinjalla varustettuun 3-oviseen Miniin pohjautuva sähköauto kantaa nimeä Mini Cooper SE. Etuvetoisuus noudattaa perinteitä ja pyöriä pyörittää 135 kW (184 hv) sähkömoottori. Tämä takaa autolle kiihtyvyyden paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 7,3 sekunnissa. 

Litiumioniakun koko on 32,6 kWh ja se on onnistuttu sijoittamaan auton lattiaan, jolloin tavaratilaa on käytössä sama määrä kuin polttomoottorilla varustetussa Minissä. Lattiaan sijoitettujen akkujen etuna on myös matala painopiste, jonka lupaillaan auttavan lähes mikroautomaisen ajettavuuden saavuttamisessa – aika näyttää miltä sähköinen Mini tuntuu ajossa. Akun energiamäärä riittää kuljettamaan Cooper SE:tä 235–270 kilometriä yhdellä latauksella.

Vakiovarusteita sähköisessä Minissä tulevat olemaan led-ajovalot, digitaalinen mittaristo, kaksialueilmastointi, lämpöpumppu sekä navigointi. Autoa voi myös lämmittää tai jäähdyttää jo ennen matkaa, joka on eräs sähköautojen ja ladattavien hybridien tarjoamista mielenkiintoisista mahdollisuuksista. Mini Cooper SE tullaan valmistamaan Oxfordin tehtaalla ja tuotannon tulisi alkaa jo marraskuussa.

Päivittynyt Mini Cooper S E Countryman All4

Minin mallistosta on löytynyt jo jonkin aikaa lataushybridi, mutta päivitys parantaa sen kilpailukykyä kovassa kehitystahdissa. Mini Cooper S E Countryman All4 on tarjonnut mahdollisuuden liikkua paikallispäästöttömästi. Päivityksen myötä sähköinen toimintamatka kasvaa.

Akuston koko on säilynyt ulkoisesti ennallaan, mutta akkuteknologian kehityksen ansiosta samaan tilavuuteen saadaan puristettua hieman enemmän energiaa. Uusi Mini Cooper S E Countryman All4 kulkee sähköisesti 55–57 kilometriä eli noin 30 prosenttia aikaisempaa pidemmälle. Takaistuimen alle sijoitettu akku on ladattavissa täyteen noin 5 tunnissa kotitalouspistokkeesta tai vain vartin yli 3 tunnissa latausasemasta.  

Itse hybridijärjestelmä koostuu jatkossakin kolmisylinterisestä polttomoottorista ja yhdestä sähkömoottorista. Nämä tuottavat parhaimmillaan 165 kilowatin (224 hv) yhteistehon, jonka ansiosta auto kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 6,8 sekunnissa. Nimen loppuosan mukaisesti All4 on nelivetoinen.

Päivitysten myötä myös hyötysuhdetta on hiottu ja kulutusta on saatu laskettua. Tässä auttaa kummasti uusi suurempi akusto.  Mittausten mukaiset (takaisinlaskettu NEDC) kulutuslukemat ovat laskeneet noin 20 prosenttia, ollen nyt noin 2 litraa polttoainetta 100 kilometrillä hieman varustelusta riippuen. 

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Ministä:
Nyt tulee raju Mini! Tehokkaampi ja nopeampi kuin koskaan ennen
Koeajossa ladattava metsien mies
Tänään tv:ssä: Markku Alén kaahaa konepelti pystyssä Ouninpohjassa
Koeajossa kaikkien aikojen suurin Mini

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden avausjakson ensiesitys nähdään maanantaina 16.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat su 22.9. klo 14.30 ja ma 23.9. klo 14.00 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.