Mitsubishilta mieletön maasturikonsepti – kaasuturbiinilla varustettu rantakirppu

Mitsubishilta nähtiin Tokion autonäyttelyssä nelivetoinen rantakirpun tyyliin rakennettu Mi-Tech PHEV -konseptiauto.

Mitsubishi esitteli Tokion autonäyttelyssä Mi-Tech PHEV -konseptiauton, jolla vihjaillaan kompaktin kokoluokan katumaasturista. Avokorinen modernin rantakirpun piirteitä kantava konsepti on mielenkiintoinen monellakin tapaa. Sähkömoottoreiden kanssa nelivetoista hybridijärjestelmää muodostamassa on kaasuturbiini, joten jäämme odottamaan nähdäänkö vastaava toteutus myös tuotannossa.

– Olemme omistautuneet sähköistämisteknologialle, erityisesti ladattaville hybrideille. Laajennamme sähköistettyjen ajoneuvojen valikoimaa tarjoamalla lisää vaihtoehtoja ja hyödyntämällä allianssimme monipuolista sähköistysteknologiaa. Haluamme olla tulevaisuudessa PHEV-luokan johtava autonvalmistaja, kertoo Mitsubishi Motorsin toimitusjohtaja Takao Kato

Rantakirppu eli "buggy"

Mi-Tech -lataushybridikonsepti on suunniteltu rantakirpuksi ja sen keulan muotoilussa on käytetty Mitsubishin tunnusomaista ”Dynamic Shield” etusäleikköä, johon on tuotu satiinipinnoitettua väriä korostamaan sen sähköautomaisuutta. Lisäksi T:n muotoiset ajovalot ja alumiiniset alleajosuojat korostavat keulan erottuvaa ulkoasua. Takaosassa kuusikulmainen muoto yhdistyy keulasta tuttuihin T:n muotoisiin valoihin.

Sisällä vaakasuora kojetaulu yhdistyy käytännölliseen muotoiluun. Vaakasuoraa teemaa korostavat edelleen kojelautaan ja ohjauspyörään lisätyt kuparinväriset yksityiskohdat. Tietokoneen näppäimistön muotoiset kytkimet on sijoitettu keskikonsolin yläpuolelle. Lisäksi tuulilasinäyttö esittelee kaikki kuljettajan kannalta merkitykselliset tiedot, kuten reittiopastuksen.

Hybridivoimalinja kaasuturbiinilla

Mi-Tech:in uudessa voimalinjassa sähköä tuottaa kevyt ja kompakti kaasuturbiini, joka toimii generaattorina perinteisen bensiinimoottorin sijasta. Konsepti tutkii kaasuturbiinihybridijärjestelmän soveltuvuutta etenkin kompaktin kokoluokan katumaastureihin. Kaasuturbiini on tehokas voimanlähde kokoonsa ja painoonsa nähden. Lisäksi kaasuturbiini voi käyttää polttoaineenaan dieseliä, kerosiinia tai alkoholia, joka tekee siitä soveltuvan eri markkina-alueiden vaatimuksiin.

Mi-Tech -konseptissa on käytössä Mitsubishin uusi sähköinen nelimoottorinen nelivetojärjestelmä. Näin jokaista pyörää voidaan ohjata erikseen. Jos esimerkiksi maastoajossa kaksi pyörää pyörivät tyhjää ilmassa, järjestelmällä on kyky siirtää voimaa edelleen maassa olevalle kahdelle pyörälle.

Kuvat: Valmistaja

Lue myös:
Koeajossa uudistunut Mitsubishi Outlander PHEV – pistokehybridien pioneerin pävitetty versio
Uusi Honda Jazz esillä Tokion autonäyttelyssä – Eurooppaan vain yksi voimalinja
Tokion autonäyttelyssä katse tulevaisuudessa – Toyotalta pramea polttokennoauto ja paljon muuta

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavin 18. tuotantokauden uudet jaksot sunnuntaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.