Mercedeksen suosikkimaasturi saa mallistoonsa houkuttelevasti hinnoitellun hybridin

Nimimuutoksen kokenut GLE on kyvyistään huolimatta auto, joka joutunee harvemmin rankkaan maastoajoon. Nyt tähän ison kokoluokan maasturiin tarjotaan myös hybriditekniikkaa

Aikaisemmin M-sarjana tunnettu malli on Mercedeksen myydyin SUV. Malliuudistuksen yhteydessä nimi muuttui, ja tästä eteenpäin malli tunnetaan nimellä GLE. Merkittävimmät uudistukset nimen ja muotoilun jälkeen löytyvät viihdejärjestelmästä ja uusista turvallisuusjärjestelmistä, joihin lukeutuvat nyt muun muassa CPA Plus -törmäyksenestoavustin ja perävaunun vetämistä helpottava sivutuuliavustin. Myös Dynamic Select -ajotilavalitsin kuuluu vakiovarustukseen.

Dieselpuolella moottorivaihtoehtoina ovat tutut 2,1-litrainen nelisylinterinen diesel (150 kW/204 hv) ja 3,0-litrainen V6 (190 kW/258 hv). Bensiiniosastolta löytyy uusi GLE 400 mallimerkinnällä kulkeva 245 kW (333 hv) tehoinen ahdettu V6 sekä 4,7-litrainen ahdettu V8, joka tuottaa 320 kW (435 hv). Malliston huipulta löytyvät 5,5-litraisella tuplaturbolla varustetut Mercedes-AMG GLE 63 ja GLE 63 S, joiden teholukemat merkitään 410 kW (557 hv) ja 430 kW (585 hv).

Mielenkiintoisin uutuus hinnastossa on kuitenkin 3,3 l/100km kulutuksella ja 78 gramman hiilidioksidipäästöillä pihistelevä GLE 500 e 4Matic. Sitä vauhdittavat 3,0-litrainen ahdettu bensiinikäyttöinen V6 ja automaattivaihteiston yhteydestä löytyvä sähkömoottori, joista saadaan yhteistehoa 325 kW (442 hv) ja vääntöä miellyttävät 650 Nm. 5,3 sekunnissa sataseen kerkeävä malli ei siis pienipäästöisyydestä huolimatta ole tien tukkona.

Lyhyen koeajon perusteella voimalinja toimii tyylikkään jouhevasti. 8,7 kWh suuruisesta akustosta riittää parhaimmillaan energiaa 30 kilometrin etenemiseen ja pelkällä sähköllä ajettaessa huippunopeus on 130 km/h. Akuston haukkaa tavaratilasta reilun 200 litraa, mutta tilaa jää edelleen lähes 500 litran verran. Akuston lataamiseen kuluu aikaa parhaimmillaan noin 2,5 tuntia.

Mallin kiinnostavuutta lisää entisestään sen pienien päästöjen myötä kilpailukykyinen hinta. Se on koko malliston toiseksi edullisen versio reilun 93 000 euron lähtöhinnallaan. V6-diesel maksaa reilun 3 000 euroa enemmän ja lähes saman tehoisen V8 version hinta on jo yli 145 000 euroa. Hinnat alkavat GLE 250 d 4Maticin 85 056 eurosta.

Palaamme GLE:n tunnelmiin perusteellisemman koeajon muodossa.