Ensituntuma: Downsizingia rankimmillaan – voiko oikeasti iso auto ja pieni moottori toimia samassa paketissa?

Päästötalkoot ovat pienentäneet autojen keulalta löytyviä moottoreita. Ford toi hiljattain markkinoille piskuisella 1,0-litraisella kolmisylinterisellä turbomoottorilla varustetun Mondeon. Teknavi otti auton Suomessa koeajooon.

Suurin ongelma litraisen ja kolmisylinterisen moottorin kohdalla on mielikuva. Toistaiseksi litraisia koneita on löytynyt lähinnä pienistä kaupunkiautoista ja muista kevyistä kulkuvälineistä. Mielikuvatasolla näin pienen moottorin istuttaminen ison kokoluokan auton keulalle ei välttämättä ole kovin uskottava ratkaisu. Fordin EcoBoost-moottori on kuitenkin voittanut useita palkintoja ja se on pienempien mallien kohdalla osoittautunut kyvykkyytensä. Nyt on aika selvittää, miten se pärjää ison auton keulalla.

Kokoisekseen Mondeo on kohtuullisen painoinen hieman alle 1500 kilon omamassallaan, ja usko moottorin sopivuuteen alkaa parantua. Heti käynnistyksen jälkeen tulee yllättänyt olo: missä ovat kolmisylinterisen pörinä ja värinä? Moottorin eristykseen on todellakin panostettu, eikä tyhjäkäynnillä sisään kantaudu käytännössä mitään. Moottorin tasapainotuksessa on myös onnistuttu, sillä ”vajaapyttyisyys” ei tule esille missään ajotilanteessa.

Liikkeellelähdöissä moottorin pieni koko tuntuu ja matalilla kierroksilla meno on hieman nuutunutta. Moottorin sammuminen ei kuitenkaan ole ongelma, sillä kytkintä nostettaessa kierrokset nousevat automaattisesti noin 1500 kierroksen tienoille. Liikkeellelähdön jälkeen kone vetää varsin mukavasti noin 2000 kierroksesta eteenpäin, mutta voimavarojen ilottelua pikku-Mondeon ratissa ei tule kokeneeksi.

Moottorin lisäksi auto on kokonaisuudessaan hiljainen. Tässä auttaa osaltaan nykymittapuulla korkeaprofiilinen rengastus, minkä myötä toki kadotetaan osa katu-uskottavuudesta. Kukin päättäköön tahollaan, kumpaan ominaisuuteen haluaa panostaa.