Audin suosikkimalli uudistuu – pellin alle tarjolle kolmisylinterinen vaihtoehto

Suomessa Audin myydyin malli kaikki korimallit huomioiden on A3. Kompaktien autojen luokkaan sijoittuva A3 on tarjolla kolmiovisena, viisiovisena, perinteisenä sedanina sekä avoimena cabrioletina. Vaihtoehtoisia voimanlähteitä mallistossa edustavat pistokehybridi e-tron ja kaasukäyttöinen g-tron. Kaikki versiot saavat kesäksi piristetyn ilmeen, joka noudattelee Audin uusimpien mallien tyyliä.

Ulkoiset muutokset ovat faceliftille varsin tyypilliset. Keulassa valot ja etusäleikkö saavat aavistuksen terävämmän ilmeen ja takaa löytyy uusittujen valojen lisäksi aiempaa näyttävämpi diffuusori. Sisäpuolella merkittävin uudistus on tarjolle tullut digitaalinen mittaristo.

Suurimmat uudistukset kuitenkin löytyvät pintaa pintaa syvemmältä. Audi tarjoaa nyt muista malleista tuttuja aktiivisia turvallisuutta parantavia järjestelmiä myös A3:een. Näihin lukeutuvat muun muassa aktiivisen kaistavahdin ja vakionopeudensäätimen yhteistyöllä toimiva ruuhka-avustin. Uusi varuste on myös auton automaattisesti pysähdyksiin saattava hätäjarrutusavustin. Järjestelmä aktivoituu, mikäli auto ei havaitse kuljettajan toimintaa varoituksista huolimatta.

Moottoripaletti on käynyt läpi pieniä muutoksia. Suurimpana uutuutena on ensimmäistä kertaa A3:een tarjolla oleva kolmisylinterinen turbomoottori. Tehoa 1,0-litrainen voimanpesä tarjoaa 116 hevosvoimaa ja vääntöä tilavuuteen nähden miellyttävät 200 newtometriä. Tämän lisäksi tarjolla ovat 1,4- (150 hv) ja 2,0-litraiset (190 hv) bensaturbot. Viimeisin on aina nelivetoinen ja automaattivaihteinen. Dieselpuolelta löytyvät 1,6-litrainen (110 hv) ja kaksi tehoversiosta 2,0-litraisesta (150 ja 184 hv) moottorista. Malliston huipulta löytyy 10-lisähevosvoimaa saanut S3, joka tarjoilee nyt siis yhteensä 310 hevosvoimaa ja tasan 400 newtonmetriä vääntöä.

Uudistuva Audi A3 tulee myyntiin Euroopassa toukokuussa 2016. Suomen hintoja ei ole vielä vahvistettu.

Kuvat: Audi